Springen naar inhoud

resonatie

• Log in om te kunnen reageren

Appelsien15

Appelsien15

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2008 - 15:52

Kan iemand me iets verduidelijken?
Ik vind steeds tegenstrijdige informatie over verschillende resonantie vormen.

Het aantal vrije elektronenparen, blijven die bij iedere resonantievorm gelijk?

Ik weet dat de totale lading steeds moet gelijk blijven, maar ik vind nergens iets over de vrije paren? Ik dacht steeds dat de vrije e-paren ook steeds dezelfde moeten blijven, maar dit is dus niet het geval?
En waarom dan niet?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 juni 2008 - 18:46

Het aantal wel: kijken we bijvoorbeeld naar nitromethaan. De dubbele binding tussen 1 der zuurstoffen en de N zal resoneren tussen die zuurstof en de zuurstof zonder de dubbele binding (het is dus een mengsel van beide toestanden). De - lading zal echter blijven, evenals de in totaal 5 vrije elektronenparen (eigenlijk hebben beide zuurstoffen een halve minlading en 2,5 vrij elektronenpaar). Je mag een resonantiesysteem in de praktijk dus nooit als een vastgelegd iets zien, het is een mengelmoes van alle mogelijkheden, relatief aan hun energiegunstigheid.

Veranderd door FsWd, 07 juni 2008 - 18:47

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 juni 2008 - 20:22

Het aantal elektronen in een molecuul blijft bij beschrijving van resonantie gelijk. Het aantal elektronenparen niet per-se, maar meestal wel. Het verbreken van een elektronenpaar in twee losse elektronen zal meestal veel energie kosten, en zo'n configuratie draagt dus niet veel bij aan de beschrijving.

Appelsien15

Appelsien15

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2008 - 15:20

Ik snap het, bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures