Fe3+ met SCN- (evenwichten)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Fe3+ met SCN- (evenwichten)

Hallo allemaal.

Ik hoop mijn vraag hier te kunnen stellen...

Als ik een evenwichtsmengsel heb van Fe3+ + 2SCN- (geel) <--> Fe(SCN)3 (rood)

en ik voeg daar NaOH aan toe, dan gaat het evenwicht naar Links. Ik weet dat er dan Fe3+ verdwijnt omdat die reageert met OH- tot Fe(OH)3. Maar als ik aan dat mengsel dan nog KSCN toevoeg, wat gebeurt er dán met het evenwicht? Er komt in ieder geval rode troebel in gele oplossing.

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

Berichten: 840

Re: Fe3+ met SCN- (evenwichten)

Ten eerste klopt de reactievergelijking van jou niet helemaal.

Wat er eigenlijk gebeurt volgens mij:

Fe(OH2)63+ + x SCN- <<-->> Fe(SCN)x(OH2)6-x3-x + x H2O

Als je er NaOH aan toevoegt, zal je volgens mij weinig tot geen neerslag krijgen, van (gehydrateerd) ijzer(III)oxide, omdat het meeste ijzer is gecomplexeerd met thiocyanaat.

Maar ik vind het vreemd dat je een rode neerslag krijgt als je nog meer thiocyanaat toevoegt. Dat zou juist het evenwicht alleen maar naar rechts moeten verschuiven, en dus meer ijzer in oplossing brengen. Heb je het thiocyanaat wel toegevoegd als geconcetreerde oplossing?

Als je het als vaste stof toevoegt, zou het in het begin kunnen lijken alsof er een rode neerslag ontstaat, maar dat is in feite het KSCN dat in oplossing gaat.

Als je het als erg verdunde oplossing toevoegt, dan zal het evenwicht misschien naar links verschuiven, aangezien [H2O] rechts van de pijl ietsjes groter wordt, terwijl de rest allemaal kleiner wordt. Ik weet dit echter niet zeker, het is maar een idee.

O ja, nu we er toch op zijn, hoe kun je het beste thiocyanaat weergeven, bij het opschrijven van een complex-ion? Het internet zegt dat er het volgende evenwicht geldt:

S=C=N- <<-->> N{driedubbele binding}C-S-

Dus FeSCN2+ of FeNCS2+ ?

Berichten: 6

Re: Fe3+ met SCN- (evenwichten)

Ten eerste, bedankt voor je reactie. Dit was een practicum en daar zat de volgende beschrijving bij:

Tussen FeCl3 en KSCN stelt zich in een waterige oplossing een evenwicht in dat we als volgt kunnen weergeven:

Fe3+ (aq) + 3SCN- (aq) <--> Fe(SCN)3 (aq)

Dan komt nu de vraag:

6. Doe ca. 4 mL evenwichtsmengsel (dus dat bovenste) in r.b. 6. Voeg hier dan 1 mL natronloog aan toe.

6.1. Wat neem je waar? (antw. De kleurverandering van lichtrood naar geel)

6.2 Welke conclusie trek je omtrent de evenwichtsverschuiving? (Antw. -->L)

6.3 Welke reactie heeft nog meer plaatsgevonden? (antw. Fe3+ + 3OH- --> Fe(OH)3 )

--------- Dit moest volgens mijn scheikundedocent nog allemaal kloppen. Maar dan....-----------

6.4 Voeg vervolgens 1 mL geconcentreerde KSCN oplossing toe. Wat neem je waar? (antw. wat ik nu niet meer zeker weet: fijne rode troebel in gele oplossing)

6.5 Zaten er nog Fe3+ ionen in de oplossing?

En dit is de vraag die ik dan uiteindelijk niet snap. Ik heb hier namelijk staan: Nee, want door de KSCN toe te voegen is er een aflopende reactie naar rechts.

En dat is dus zo'n beetje het probleem, het zal voor de meesten van jullie niet echt ingewikkeld zijn, het is nog maar scheikunde op niveau 4VWO, en dit is het eerste practicum dat we hebben gehad met evenwichten.

Toch alvast bedankt voor het antwoord, maar volgens mij hoeven we het niet zo ver te zoeken... Ik zal wel ergens een redeneringsfout maken.... ;)

Berichten: 2.337

Re: Fe3+ met SCN- (evenwichten)

Ik heb dit practicum ook gehad maar toen verkregen wij niet Fe(SCN)3 maar het complex Fe(SCN)6-3 wat een rode oplossing gaf (dat voldoet aan jouw beschrijving)

Is het geen rode Fe(OH)3 neerslag dat je ziet?

Ik zie net in mijn notities dat die Fe(OH)3 neerslag geel is.

Maar ik kom net hetzelfde uit als jou bij toevoeging van meer KSCN verschuift het evenwicht naar rechts en word de oplossing bruin omdat er meer complex gevormd wordt.

Berichten: 6

Re: Fe3+ met SCN- (evenwichten)

Oke, dan zal die neerslag wel kloppen (het kon ook oranje zijn in die reageerbuis, t was niet echt goed te zien). Dan ben ik er denk ik wel zo'n beetje uit. Bedankt voor de reacties.

Kan ik mn verslag nu afmaken...

Berichten: 1

Re: Fe3+ met SCN- (evenwichten)

Maar wat gebeurdt er dan met de reactie Fe3+ (aq) + 6 SCN- (aq) ⇆ Fe(SCN)63- (aq)
,want ik moet verscheidene dingen bepalen en met het practicum waarbij we probeerden aan te tonen welke kant van de reactie endo- of exotherm zou zijn. Alleen bij dit practicum gebeurde er helemaal niks. Wat zou helpen bij een practicum met deze stoffen waardoor je kunt achterhalen:
- welke reactie (“heen” en “terug”) endo- dan wel exotherm is?
- hoe je de ligging van het evenwicht kunt beïnvloeden?
- dat het inderdaad een evenwicht betreft?
 
alvast bedankt en ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Fe3+ met SCN- (evenwichten)

Er vormt zich hier een complex. Er werd al gesteld dat er roodkleuring van de oplossing optreedt. Zou je daar iets mee kunnen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Fe3+ met SCN- (evenwichten)

Nog een klein ietsje: Wat is de invloed van warmte toevoeren op een evenwicht?
 
Heb je al scherp wat de verschillende manieren zijn om een evenwichtsligging te beïnvloeden?
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer