[scheikunde] Algemene werkwijze...

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

[scheikunde] Algemene werkwijze...

Even algemeen, stoichiometrie, berekenen van concentraties e.d.

Is er zo niets algemeen, een soort stappenplan dat je indachtig moet houden wanneer je aan zo'n stoichiometrisch vraagstuk begint?

Bv. bij concentraties... Eerst kijken of je alles in mol kunt zetten of zoiets...

'k Heb er geen idee van, maar ik weet vaak gewoon niet waar ik moet beginnen :S

Zijn er van die zaken waar jullie het eerst aan denken bij het maken van zulke oefeningen?

Alvast heel erg bedankt, want ik zit er serieus mee in de knoop ...

Grtjs,

M.vl.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Algemene werkwijze...

Dat heb ik je in je zwavelzuurtopic al vermeld. Probeer uit te tekenen wat ze bedoelen, schrijf er alles bij wat je aan informatie krijgt, probeer in je eigen woorden te zeggen WAT ze nu eigenlijk willen weten, en begin :P . Waar begin je dan? Dat ligt aan de opgave. Heel veel chemische vraagstukken draaien om een reactievergelijking. Schrijf die al op, nog voordat je gaat rekenen.

Vragen ze een gewicht van iets, probeer dan al na te gaan of je het aantal mol van die stof al ergens kan uitrekenen. Dan kun je bijvoorbeeld met de reactievgl al nagaan hoeveel beginstoffen moeten reageren tot het gevraagde, zouden ze bijvoorbeeld vragen of je ergens een onder- of overmaat van iets hebt.

Re: [scheikunde] Algemene werkwijze...

Nog iets wat je niet moet vergeten, de eenheden altijd vermelden.

Kijk maar naar het antwoord van FsWd in je ander post, alle eenheden worden vermeld.

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] Algemene werkwijze...

En altijd eerst de eenheden uit je gegeven omzetten naar bruikbare eenheden. Zodat je dit niet kan vergeten tijdens je berekeningen. bijv. Km/u en m/s en in de chemie bij de concentraties met mol/l en g/l (dmv molmassa)

Reageer