glucosebar eten voor loopwedstrijd

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 17

glucosebar eten voor loopwedstrijd

hoi,

Ik heb volgende week examen biochemie en was voorbeeldvragen van enkele jaren geleden aan het bekijken waarvan ik er een niet opgelost krijg...

Als een renner 20min voor de wedstrijd een glucosebar eet, gaat dit dan helpen?

Het antwoord zou nee zijn want het wordt omgezet in vet

Ik begrijp niet zo goed waarom het zo is;

ik zou dan zeggen dat het vet wordt omdat de renner waarschijnlijk voor het eten van de reep geen glucosetekort had en zijn bloedglucose spiegel in orde is en dus als er nu die extra glucose bijkomt deze de spiegel verhoogt en insuline vrijstelling triggert waardoor het glycogeen gaat vormen of doordat insuline ook vetzuursynthese stimuleert vet wordt via de de novo vetzuursynthese.

dit kan denk ik wel maar waarom deze weg weet ik dus niet...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: glucosebar eten voor loopwedstrijd

Er worden hier een paar dingen door elkaar gehaald.

Een glucose tabletje (als zo´n dextro bijvoorbeeld) in de mond laten oplossen wordt door het weefsel in je gehemelte geabsorbeerd en is klaar om energie te leveren in het gehele lichaam in 15 tot 20 minuten.

Een candybar die wordt opgegeten en bijna direct naar de maag gaat geeft een klein beetje glucose af in de mond, dat is dus met een 15 a 20 minuutjes beschikbaar. Wat de maag ingaat komt pas een uur later na inname in een positie dat het lichaam de glucose opneemt en beschikbaar heeft voor de prestatie. Tegen die tijd is de prestatie afgelopen en is de energie grotendeels overbodig. Als je die situatie heb, wordt het inderdaad vet.

Een tabletje in de mond kan bijdragen tot positive resultaten, een candybar (glucose reageert zo goed als het zelfde) kan voordeel bedragen maar moet dan eerder ingenomen worden. Alles hangt van timing, die bar is mindergevoelig voor uitstelling van het prestatie moment, alleen de tablet geeft meer energie dat mits goed getimed is zeer positief kan werken.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 17

Re: glucosebar eten voor loopwedstrijd

hoi,

het zal dan wel over de snoepreep gaan :)

dat over die snelle absorbtie in de mond wist ik nog niet!

bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: glucosebar eten voor loopwedstrijd

graag gedaan
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 774

Re: glucosebar eten voor loopwedstrijd

Dextro of cola levert na 2 a 3 minuten al energie. Ik zelf kan het weten omdat ik diabetis heb en als ik een te lage bloedsuiker heb, neem ik bv een cola. Als ik na 3minuten opnieuw mijn suikerspiegel controleer, is deze reeds terug op peil en stijgende!

Een koek of een stuk fruit of een boterham... duurt veel langer eerdat ik een stijging van mijn bloedsuikerspiegel kan waarnemen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: glucosebar eten voor loopwedstrijd

je speeksel bevat amylase, een deel van het suiker in cola is meen ik al mono sacharide en dan ook nog een beetje suiker dat wordt verknipt naar mono sachariden word dan opgenomen in je mond. mensen met diabetes kunnen ook veel sneller die verhoging waarnemen inderdaad.

Maar wil je het voor sport doeleinden gebruiken is 15-20 minuten echt het gebied.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 448

Re: glucosebar eten voor loopwedstrijd

Op gezondheidsvlak is een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel en/of de insulinespiegel het laatste wat je wilt. Een snelle stijging veroorzaakt veranderingen in genexpressie, fructolysatie van proteïnes, glycolysatie van proteïnes, ontstekingen (NF-kB), proteïne cross linkages, oxidatieve stress,...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: glucosebar eten voor loopwedstrijd

tja op gezondheidsvlak zijn de meeste prestatie bevorderingse middelen ook niet verantwoord. toch gebruikt men het o.a. in de tour du dopage.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer