Springen naar inhoud

genoomactivatie

• Log in om te kunnen reageren

linolium

linolium

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2008 - 12:39

Hallo, ik heb binnenkort mijn thesis verdediging en er is iets wat ik nog niet zo goed begrijp.
Misschien kan iemand van jullie mij verder helpen.

wanneer een eicel bevrucht wordt met sperma ontstaat een embryo. dit embryo zal de eerste drie dagen via het genoom van zijn vader en hoofdzakelijk via dat van zijn moeder doordelen en overleven. Na drie dagen wordt zijn eigen genoom actief.

Maar tijdens de bevruchting versmelt het vaderlijk en moederlijk genoom met elkaar waardoor in mijn ogen het embryonaal genoom gevormd wordt. Hoe kan het dat het embryo dan de eerste drie dagen via de ouders hun genoom overleeft, deze zijn namelijk toch samengesmolten en hebben het embryonaal genoom gevormd? Of niet?

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is en alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Roy van Heesbeen

Roy van Heesbeen

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2008 - 15:55

Genoom is hier niet het juiste woord, het mRNA en eiwitten van de ouders worden hier nog gebruikt.

Een eicel is vegeleken met een gewone somatische cel enorm groot. Zodra de eicel bevrucht is zal deze tijdens de eerste delingen ook niet groeien: de nakommelingen worden alleen kleiner (zie filmpje van de C. elegans embryo hieronder). De eicel heeft naast het DNA ook veel reserves verkregen van de moeder en een klein deel van de vader. Dit zijn onder andere eiwitten, die nodig zijn bij de eerste delingen en mRNA verkregen van de ouders. Dit wordt ook wel 'maternal contribution' genoemd. Pas na een aantal delingen komt de eigen transcriptie en translatie op gang.

linolium

linolium

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2008 - 16:19

Ok Bedankt Roy het is me zeer duidelijk nu

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures