[scheikunde] kleuren in oplossing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

[scheikunde] kleuren in oplossing

hoi,

Ik heb een vraagje. Is er soms een manier om de kleur van de oplossingen aan de hand van de reactievergelijking te voorspellen? Welke kleur oplossing ontstaat, bijvoorbeeld.

Alvsast bedankt.

Berichten: 243

Re: [scheikunde] kleuren in oplossing

Ja, dat kan. In de Binas staat een tabel waarin staat wat voor kleuren verschillende stofjes in oplossing geven. Veel stoffen hebben een specifieke kleur, bijvoorbeeld koper wat vaak blauw kleurt en kobalt wat zowel roze als diepblauw kan zijn. Je kan dus aan de hand van een reactievergelijking zien welke producten ontstaan en vervolgens in de Binas kijken wat voor kleurtje dit geeft :P

Ik herinner mij van de middelbare school dat ik nog wel is een practicum heb gedaan waarbij vragen werden gesteld omtrend kleuren van verschillende stofjes die met elkaar reageren. Tevens wordt er vaak gebruikt gemaakt van een kleuromslag bij titreren. Hier wordt dan echter een indicator gebruikt die dan vaak bij een bepaalde pH een bepaalde kleur heeft 8-)

Berichten: 173

Re: [scheikunde] kleuren in oplossing

als je je wat meer verdiept in de kleurstoffen kan je patronen ontdekken tussen de kleur van een stof en zijn chemische structuur.

ik heb hier ooit nog eens een verslag over gemaakt in het tweede jaar van mijn chemie opleiding. er zijn best interessante kleurstoffen om eens mee te spelen

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: [scheikunde] kleuren in oplossing

Ik heb ook eens iets gehoord over iets met ligandvelden waarmee je ook kleur van bepaalde stoffen kon verklaren, maar dat is iets wat vaag een belletje deed rinkelen. Het fijne hiervan weet ik niet, maar misschien is het hiermee te verklaren? :oops:

In de Binas heb ik uit verveling ook wel eens naar de kleuren gekeken, maar echt een logisch patroon leek er niet in te zitten en soms zijn er meerdere kleuraanduidingen.

Reageer