Elliptische sterrenstelsels

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 174

Elliptische sterrenstelsels

Het ontstaan van elliptische sterrenstelsels is vandaag de dag nog onzeker. Er bestaan verschillende theorieën over, maar welke is nu de meest aanvaarde?

Sommigen zeggen dat elliptische stelsels ontstaan door de versmelting van meerdere spiraalstelsels, maar daar stel ik me vragen bij, aangezien er ook veel elliptische 'dwergstelsels' zijn.

En trouwens, hoe komt het dan eigenlijk dat er zoveel verschillende typen sterrenstelsels zijn (balk/elliptisch/spiraal/onregelmatige)? Spelen er zich andere processen af in bv. een balkspiraalstelsel dan in een gewoon spiraalstelsel?
You can't predict a fool's behaviour

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Elliptische sterrenstelsels

Deze soort sterrenstelsels ontstonden als eerst na de oerknal, ze zijn als oudst gemeten, ze bestaan louter uit sterren.

Wat betreft die types weet ik ook niet, het zou kunnen dat ze uit andere gassen ontstonden en daardoor anders vormen. :shock:

Ze zijn i.i.g. zeker niet ontstaan door samensmelting of botsingen.
Het is allemaal zo prachtig...

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: Elliptische sterrenstelsels

Is er een mogelijkheid dat er in het centrum van een elliptisch stelsel geen zwaar zwart gat is, in tegenstelling tot (vermoedelijk) alle spiraalstelsels?
You can't predict a fool's behaviour

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Elliptische sterrenstelsels

Sterker nog, er is zijn geen zwarte gaten in elliptische sterrestelsels (ook in onregelmatige).
Het is allemaal zo prachtig...

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: Elliptische sterrenstelsels

Sterker nog, er is zijn geen zwarte gaten in elliptische sterrestelsels (ook in onregelmatige).


Wat? Bedoel je daar mee dat er zelfs geen "gewone" zwarte gaten (overblijfselen van zware sterren) zijn?
You can't predict a fool's behaviour

Re: Elliptische sterrenstelsels

Sorry, foutje: Er zijn wel "gewone" zwarte gaten, maar niet de zulke zwaren en grtoe die in bijv. spiraalstelsels

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: Elliptische sterrenstelsels

Weet je misschien ook hoe dat komt dat er geen zwart gat in het centrum is?
You can't predict a fool's behaviour

Re: Elliptische sterrenstelsels

Als je gewoon kijkt naar M 84 in de Virgo cluster .Opnamens met de hubble telescoop (en vele ander grote op aarde) tonen een grote jet aan die recht uit de kern van dit elliptische stelsel schiet. Dus elliptische stelsels zijn wel degelijk in staat om een enorm zwart gat in hun kern te verbergen.

Dus elliptische stelsels bezitten wel degelijk supermassieve zwarte gaten. Kenmerkend aan elliptische stelsels is dat ze bestaan uit uitsluitend zware-metaal-vrije zon-look-a-likes. Daarom de gelige kleur op astrofoto's. Over hun ontstaan kan ik minder zeggen. Opvallend is hun eenduidige vorm en bovenal het ontbreken van stervormende gebieden. Er zijn wel in M101 (een kleine elliptische begeleider van de andromeda nevel) stofwolken gevonden maar geen stervormende gebieden daarin.

That's all I know

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: Elliptische sterrenstelsels

De reden van dit topic houdt het volgende in:

volgens mij bestaat er een verband tussen de aanwezigheid van supermassieve zwarte gaten en donkere materie. Bijvoorbeeld in volgend artikel, http://www.rug.nl/Corporate/nieuws/archief...hief2003/044_00

blijkt dat elliptische stelsels vermoedelijk geen donkere materie bevatten.

Maar waarom zijn elliptische stelsels elliptisch? Ik dacht omdat er geen supermassieve zwarte gaten in het centrum zijn, omdat die spiralen zouden moeten veroorzaken door hun enorme aantrekkingskracht. Dus bij de meeste (behalve blijkbaar bij o.a. M84) elliptische stelsels is er geen donkere materie, én is er geen supermassief zwart gat. Een verband lijkt mij niet te ver gezocht...
You can't predict a fool's behaviour

Reageer