oplossingsmiddel Hypochloriet

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

oplossingsmiddel Hypochloriet

Wij zijn bezig met het bouwen van onze eigen electrische cel op school.

Hiervoor maken wij gebruik van het OxyAnion concept,

waar zich een bepaalde concentratie hypochloriet inzit (Sodium Hypochlorite NaOCl)

Nou was ik aan het bedenken of het mogelijk is, om water als oplosmiddel gedeeltelijk te vervangen door alcohol of ether.

Omdat hiervan de soortelijke massa, viscositeit en dichtheid lager is dan die van water, wat me allemaal bevorderlijk lijkt voor de inwendige weerstand van de cel.

Plus dat het geheel ook nog minder weegt.

Nou heb ik daar twee vragen over:

1, komen hier dan geen ongewenste nevenreacties bij? Ik ben helaas niet zover dat ik dit zo kan opdreunen.

2, omdat de halfreactie van hypochloriet water bevat:

ClO- + H2O + 2e --> Cl- + 2OH- 0,90 V

kan water dus niet in zijn geheel weggelaten worden, iemand enig idee hoeveel water nog over zou moeten blijven in molen of ml (als we stellen dat het totaal volume 1 L is)

Alvast bedankt :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oplossingsmiddel Hypochloriet

Het natriumhypochloriet zal misschien wel oplossen, maar zal niet graag dissociëren (betekent: uiteenvallen in ionen, weer een duur woord voor in het verslag :)

Berichten: 4

Re: oplossingsmiddel Hypochloriet

Ja ik bedoel inderdaad 2 :P

Maar jij denkt dus, dat het misschien wel zou werken, maar in praktijk evenveel nadelen zou opleveren als voordelen, want water kan beter in overmaat aanwezig zijn.

Het is altijd mogelijk om dit gewoon te testen op het lab, als daar tijd voor is. Zolang er dan maar geen gevaarlijke reacties plaatsvinden.

Alles gebeurt zowiezo in een zuurkast, dus van dampen hebben we niet zoveel last

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oplossingsmiddel Hypochloriet

Maar van dat vonkje + vluchtige dampen --> brand wel denk ik zo. Zowel ethanol als ether zijn zwaarder dan lucht en kunnen gezellig in je bekerglas blijven hangen zonder dat de afzuiging er effect op heeft.

Als je dat al wil proberen, zorg er dan op de eerste plaats voor dat de leraar weet wat je aan het doen bent, dat eventuele flessen oplosmiddelen dicht zijn dan wel helemaal uit de zuurkast verwijderd zijn, dat de omgeving goed droog is (een plasje water kan ook een plasje ethanol zijn), kort gezegd dat alles wat ook maar kan branden uit de zuurkast is. En heel belangrijk, dat het elektrische circuit gesloten is alvorens je de elektroden in je cel zet, of dat tenminste de draden al aangesloten zijn aan de elektroden.

Berichten: 3.145

Re: oplossingsmiddel Hypochloriet

Dit gaat in alcohol sowieso niet werken. Hypochloriet reageert ogenblikkelijk met alcohol. Onder gecontroleerde omstandigheden krijg je o.a. chloroforn (haloform reactie), maar als je het gewoon in alcohol gooit, dan wordt het alcohol volledig kapot geoxideerd. Hypochloriet en organische stoffen gaan beslist niet samen.

Berichten: 4

Re: oplossingsmiddel Hypochloriet

chlorofrom willen we absoluut niet hebben

Dus een ether zal naar alle waarschijnlijkheid ook niet werken, aangezien dit ook meestal een organische stof is.

Okeej, danku voor de info

Ik zal met mijn groepsleden deze info bespreken, en we zien van daaruit wat er gaat gebeuren. waarschijnlijk word het verworpen.

Misschien iemand anders een idee om de inwendige weerstand van een eigengemaakte batterij te verlagen? Alles is welkom :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oplossingsmiddel Hypochloriet

Dus een ether zal naar alle waarschijnlijkheid ook niet werken, aangezien dit ook meestal een organische stof is.
Meestal? Altijd :P

Berichten: 147

Re: oplossingsmiddel Hypochloriet

Zou DMSO in dit geval bruikbaar zijn?

Berichten: 4

Re: oplossingsmiddel Hypochloriet

Zou dat voordelen hebben dan?

DMSO is in alle vlakken slechter voor de cel, aangeziet het stroperiger is en zwaarder weegt. Dus zal het de cel alleen maar benadelen

Het zou wel kunnen, aangezien DMSO in veel gevallen als oplosmiddel voor organische stoffen kan dienen.

eve op wikipedia gekeken:

"In de organische synthese kan DMSO gebruikt worden in een aantal oxidatiereacties, de Pfitzner-Moffattoxidatie en de Swern-oxidatie. DMSO wordt ook gebruikt als schoonmaakmiddel in de elektronische industrie"

Gaat dit dan geen reactie aan binnen de cel?

En op welke manier werkt dit dan als schoonmaak middel vraag ik mij af, kan ook handig zijn om te weten, als iemand het toevallig weet

Berichten: 1.379

Re: oplossingsmiddel Hypochloriet

Het beste geleidingsvermogen krijg je door alleen water als oplosmiddel te kiezen en aan de Na-hypochlorietoplossing een vrij grote hoeveelheid vast NaOH toe te voegen.

De zeer mobile OH- -ionen zorgen dan voor een goede electrische geleiding.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: oplossingsmiddel Hypochloriet

DrSanders schreef: Het zou wel kunnen, aangezien DMSO in veel gevallen als oplosmiddel voor organische stoffen kan dienen.

eve op wikipedia gekeken:

"In de organische synthese kan DMSO gebruikt worden in een aantal oxidatiereacties, de Pfitzner-Moffattoxidatie en de Swern-oxidatie. DMSO wordt ook gebruikt als schoonmaakmiddel in de elektronische industrie"

Gaat dit dan geen reactie aan binnen de cel?

En op welke manier werkt dit dan als schoonmaak middel vraag ik mij af, kan ook handig zijn om te weten, als iemand het toevallig weet
Een groot voordeel van DMSO is, is dat er zowel organische stoffen als zouten in op kunnen lossen. Dat maakt het een uitstekend schoonmaakmiddel.

DMSO zal echter hoogstwaarschijnlijk worden geoxideerd tot dimethylsulfon (H3CS(O)2CH3) wanneer je er NaOCl in gooit. Dat lijkt me niet zo handig. Chloorbleek is in de praktijk een handig middel om thiolen en sulfides mee te vernietigen. Je zet deze dan om in de niet-stinkende sulfonen.

De gevallen waarbij DMSO in oxidatiereacties wordt toegepast, wordt het gebruikt als oxidator. DMSO staat zijn zuurstof af en wordt omgezet in dimethylsulfide (wat een Swern tot één van mijn minder favoriete reacties maakt). In die gevallen is er dus geen sterkere oxidator zoals hypochloriet aanwezig.

Ethers zijn geen goed alternatief omdat deze explosiegevaarlijke peroxides kunnen vormen.

Het beste alternatief voor water lijkt mij acetonitril. Hierin wordt ook electrochemie aan organische verbindingen gedaan omdat het een vrij groot bereik heeft (oxideert of reduceert niet gemakkelijk zelf). Hiernaast kunnen er ook in enige mate zouten in worden opgelost. Of het natriumhypochloriet hier enigzins in oplost weet ik niet, maar je zou ook water-acetonitril mengsels kunnen gebruiken (mengen volledig). Ik durf echter niet met zekerheid te beweren dat acetonitril (volledig) bestand is tegen hypochloriet. Het zou kunnen oxideren tot aceetamide, dat zou je moeten testen. Ten slotte is acetonitril een giftige stof, maar dat is met goede voorzorgen gemakkelijk te ondervangen.

Reageer