[scheikunde] vraag over evenwichten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] vraag over evenwichten

Hallo,

Ik heb morgen een tentamen over evenwichten. Ik zou graag willen weten (als het kan aan de hand van duidelijke voorbeelden, ben niet zo super in scheikunde..) wat het verschil nu is tussen de concentratiebreuk, de evenwichtsvoorwaarde en er stond iets in mijn boek (chemie overal havo-4) over een of andere K. Wie o wie kan mij helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] vraag over evenwichten

De K waarde is letterlijk de uitkomst van de concentratiebreuk. De K staat voor de evenwichtsvoorwaarde.

Pakken we het uitgemolken voorbeeld van een mol azijnzuur opgelost in een liter water, dan ziet de concentratiebreuk er als volgt uit (het a-tje achter de K betekent alleen maar dat het hier om een K waarde van een zuur gaat. Zo zijn er ook oplosbaarheids-K's, die worden omschreven met Ks)

Ka = [H+] * [AcO-]/[AcOH] = 1,7 * 10-5

In deze breuk horen normaal alle betrokken stoffen te staan, maar omdat de concentratie van water niet significant verandert, mag deze worden weggelaten; anders dan bijvoorbeeld met het evenwicht van een ester. Daar moet het water worden meegenomen in de breuk omdat dat daadwerkelijk ontstaat in de reactie

Ingevuld en deels uitgewerkt geeft het voorbeeld:

x2/(1-x) = 1,7 * 10-5

x2 + 1,7 * 10-5x - 1,7 * 10-5 = 0

x = 0,004

Die x houdt dus in dat van die 1 mol azijnzuur, maar 0,004 mol is geprotoneerd. De oplossing heeft daarom een pH van 4 (eigenlijk 4,75). Zo is de K en pKa van azijnzuur ook vastgesteld; door precies een mol hiervan op te lossen in 1 liter water. Het zijn dus een soort stofeigenschappen van deze stof.

Reageer