Springen naar inhoud

[scheikunde] Dispersie - Troebel/Transparant

• Log in om te kunnen reageren

Eline'tje

Eline'tje

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2008 - 11:01

Op het examen van fysicochemie vorig jaar, werden de studenten deze vraag voorgeschoteld.

2 cuvetjes , 1 doorzichtig met nanodispersie van een polymeer en het andere troebel met dezelfde polymeer gecoat met een lipidelaag. Verklaar het verschil in uitzicht?

Ik zie echter geen verklaring. Het gaat in beide gevallen over dispersies (suspensie van vaste deeltjes in vloeistof) en ik dacht dat een dispersie van polymeren er ook al troebel uitzag. Dus ik kan niet verklaren waarom deze er wel doorzichtig uitziet.

Kan iemand me helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

linolium

linolium

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2008 - 11:12

Het troebel uitzicht is volgens mij te wijten aan de coating met lipiden.
Waarom de oplossing met enkel polymeer helder is weet ik niet, misschien is het gewoon zo.

Eline'tje

Eline'tje

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2008 - 16:34

Heeft een lipo´d membraan dan een andere invloed op lichtbreking dan die polymeren?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 juni 2008 - 03:16

Wat is de brekingsindex van alle componenten? Een oplossing is troebel als er veel veranderingen van brekingsindex inzitten, op een voldoende grote afstandsschaal. Heel kleine deeltjes verstrooien licht nauwelijks (kleiner dan de golflengte), maar zelfs grote deeltjes verstrooien licht niet als de brekingsindex van de deeltjes gelijk is aan die van het oplosmiddel.

Veranderd door rwwh, 11 juni 2008 - 03:18

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures