Springen naar inhoud

[scheikunde] Naamgeving (nomenclatuur) in de organische chemie

• Log in om te kunnen reageren

Khaduffii

Khaduffii

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2008 - 15:58

Ik heb eerdaas een toets voor schijkunde (have 3de leerjaar) en dat gaat over nomenclatuur. (struktuurformules van bijvoorbeeld propaan, 2-methyl-pentaan etc)
En nou ben ik op cycloalkanen gestoten en ik snap het niet helemaal.
Hoe moet je zo'n cirkel dan maken? Kan iemand daar mischien een voorbeeld bij geven?

bij voorbaat dank,

khaduffii

ps:
Ik heb de zoekmachine gebruikt maar daar kon ik niet echt iets op vinden. Ik heb gezocht op 'cycloalkanen uitleg'

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Belgjm_CF

Belgjm_CF

• >100 berichten
  • 183 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2008 - 16:18

Wat begrijp je daar niet van ? Enkele voorbeelden staan bijvoorbeeld op de wikipedia: Wikipedia : cycloalkaan

PS. Scheikunde schrijf je zo :P

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 juni 2008 - 16:19

Nemen we bijvoorbeeld cyclopentaan. Normaal pentaan is een keten van 5 C -tjes, helemaal verzadigd met H-tjes. Bij cyclopentaan is de eerste C aan de laatste gebonden, net zoals een 5-hoek. Zo dien je die ook te tekenen. Ook hier is het molecuul geheel verzadigd met H-tjes.

Khaduffii

Khaduffii

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2008 - 16:33

Bedankt ik was wikipedea helemaal vergeten 8-[

iniedergeval hoe moet je er dan zijgroepen aan bevestigen? waar is dan 1?
op wiki staat "Ook krijgt de belangrijkste zijketen (functionele groep) nummer 1 toegekend, en niet zoals gebruikelijk het laagste getal vanaf de uiteinden geteld, aangezien een cycloalkaan geen begin of eind heeft."
Bij trimethyl-cyclobutaan is methyl de belangrijkste zijketen?
Zover kom ik ongeveer met denken:

butaan = 4 c..
    H  H
    |   |
H- C - C -H
|  |   |
H- C - C -H
    |  |
    H   H

En dan nog ergens 3 x 1 c zijgroep maken. Maar waar? en hoe kan je zien?

Veranderd door Khaduffii, 10 juni 2008 - 16:34

Ragbips

Ragbips

• >100 berichten
  • 221 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2008 - 16:33

Cycloalkanen werken hetzelfde als de gewone alkanen, alleen krijgen ze als voorvoegsel cyclo-. Als er vertakkingen voorkomen aan het cycloalkaan geef je die vertakkingen de laagste plaatsnummers.
Dit dingetje;
Geplaatste afbeelding
Zou dus de naam 1,3,5-trioxacyclohexaan krijgen. Zo werkt dit ook als er bijvoorbeeld methyltakken aan zouden zitten etc. Verder dus precies hetzelfde als de "gewone" alkanen.
Wanneer er een dubbele binding in voorkomt geef je dit ook het laagste plaatsnummer.
Dit zijn alifatische verbindingen. Daarnaast heb je ook nog aromatische verbindingen, die een benzeenring bevatten, en die krijgen het achtervoegsel -benzeen
De stof Xyleen is hiervan een mooi voorbeeld, waarvan er 3 verschijningsvormen zijn:
Geplaatste afbeelding
De namen hier worden dan 1,2-dimethylbenzeen, 1,3-dimethylbenzeen en 1,4-dimethylbenzeen. Zoals je hier ziet begint de plaatsaanduiding van het eerste methylgroep met 1 en vanaf daar wordt doorgeteld via de korste weg naar de eerstvolgende.
Zo dat was een typwerk, met ondertussen een avondeetpauze, dus ik ben nu vast niet meer de eerste die reageert :P en hopelijk is het iets duidelijker geworden!

Bd

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 juni 2008 - 16:34

Bedankt ik was wikipedea helemaal vergeten  8-[

op wiki staat "Ook krijgt de belangrijkste zijketen (functionele groep) nummer 1 toegekend, en niet zoals gebruikelijk het laagste getal vanaf de uiteinden geteld, aangezien een cycloalkaan geen begin of eind heeft."

butaan = 4 c..

H  H
    |   |
H- C - C -H
   |   |
H- C - C -H
    |  |
    H   H

Nummer 1 mag je dus zelf bepalen. Je moet wel vanaf daar dan tellen voor elke andere zijgroep. De reden dat bij trimethyl-cyclobutaan geen nummers worden gezegd is dat er maar 1 mogelijkheid is. Maakt dus niet uit op hoeveel "mogelijkheden" je ze probeert te tekenen; als je het molecuul draait kom je toch op alle mogelijkheden uit :)

Veranderd door FsWd, 10 juni 2008 - 16:37

Ragbips

Ragbips

• >100 berichten
  • 221 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2008 - 16:36

Bedankt ik was wikipedea helemaal vergeten 8-[

butaan = 4 c..

H  H
    |   |
H- C - C -H
|  |   |
H- C - C -H
    |  |
    H   H

In het geval van trimethyl-cyclobutaan is een plaatsaanduiding niet nodig omdat deze altijd 1,2,3 zal zijn, als je de vorige uitleg in acht neemt ;)

Khaduffii

Khaduffii

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2008 - 16:42

Dus dan word het

|   |   |               
 -C - C - C -
  |   |   |
 -C - C -
  |   |
 -C - C -
  |   |

Veranderd door Khaduffii, 10 juni 2008 - 16:42

Ragbips

Ragbips

• >100 berichten
  • 221 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2008 - 16:52

Ja, en zoals je ziet maakt de plaats van de methylgroep niet uit voor de naam, maar dat zijn maar enkele stoffen. Bij de meeste stoffen is de plaatsaanduiding wel noodzakelijk als je wilt weten om welke stof het precies gaat, zoals het Xyleenvoorbeeld :)

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 juni 2008 - 17:13

Als je die 2 methylen onderin niet aanmekaar had gebonden, klopte het. Bij de zijgroepen houdt het cyclogebeuren dus op.

Khaduffii

Khaduffii

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2008 - 17:50

Als je die 2 methylen onderin niet aanmekaar had gebonden, klopte het. Bij de zijgroepen houdt het cyclogebeuren dus op.

maar elk c atoom moet toch 4 h atomen hebben? meot ik ze dan schuin tekenen zodat ze niet aan mekaar grensen maar ze er wel zijn?

Iniedergeval allemaal harstikke bedankt :) :lol:

SuperwiseMan

SuperwiseMan

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2008 - 19:18

butaan = 4 c..

H  H
    |   |
H- C - C -H
|  |   |
H- C - C -H
    |  |
    H   H

Dit hebben wij ook net gehad.. Je moet rekenen:

Elk C -Atoom Heeft 4 "Handjes"
Elk H-Atoom heeft 1 Handje
ELk O-Atoom heeft 2 handjes

Ragbips

Ragbips

• >100 berichten
  • 221 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2008 - 19:25

Covalenties opzoeken, het aantal elektronen wat nodig is om de schil vol te maken is doorgaans het aantal "handjes" wat een atoom heeft. Volgens mij heb je dat al wel gehad voor je aan nomenclatuur begint?
Overigens is het vrij lastig tekenen met alleen lettertjes en streepjes, dat is vrij vervelend 8-[

SuperwiseMan

SuperwiseMan

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2008 - 19:30

butaan = 4 c..

H  H
    |   |
H- C - C -H
|  |   |
H- C - C -H
    |  |
    H   H

Een foutje is BTW nog dat je die 2 voorste H Moleculen hebt gebonden!

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 juni 2008 - 20:08

maar elk c atoom moet toch 4 h atomen hebben? meot ik ze dan schuin tekenen zodat ze niet aan mekaar grensen maar ze er wel zijn?

Iniedergeval allemaal harstikke bedankt :) :lol:

Ja klopt, alle handjes moeten vol zijn, maar als je ze op deze manier tekent, krijg je dus deze vragen. Schuin tekenen is dus een goed idee.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures