bariumsulfaat

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 26

bariumsulfaat

Weet iemand hoe een neerslag van bariumsulfaat opgelost kan worden uit een filterkroesje? Alvast bedankt

Berichten: 541

Re: bariumsulfaat

Heb even gekeken op de msds van bariumsulfaat daarin staat dat het goed oplosbaar is in warm geconcentreerd zwavelzuur.

Berichten: 26

Re: bariumsulfaat

Hoe zit dat dan met eventuele vorming van H2S?

Berichten: 3.145

Re: bariumsulfaat

Bariumsulfaat vormt geen H2S met geconcentreerd zwavelzuur. Ik denk wel dat dit oplossen trouwens nog niet zo eenvoudig is, je zult flink moeten verhitten, er ontstaat dan barium bisulfaat, dat oplost in het zwavelzuur. Bariumsulfaat is ontzettend inert en echt lastig op te lossen.

Bedoel jij met je vraag niet bariumsulfide i.p.v. bariumsulfaat? Bariumsulfide lost eenvoudig op in verdund zoutzuur onder vorming van H2S en in oplossing krijg je bariumchloride.

Berichten: 26

Re: bariumsulfaat

nee ik bedoel echt bariumsulfaat. Voor een analyse was het nodig om een neerslag te laten vormen van bariumsulfaat. Dit moet gefiltreerd worden door een filterkroesje en in een oven laten drogen.

Nu, na 5 uitvoeringen, is het gewicht van een droog filterkroesje toegenomen door die bariumsulfaat.

vandaar de vraag hoe ik dit het beste uit het kroesje kan halen/oplossen?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: bariumsulfaat

Dat had je dan beter op een papierfilter kunnen leggen en dan het papier verassen en wegen.

Want gravimetrisch lukt je nu niet meer.

Berichten: 26

Re: bariumsulfaat

ja er waren 2 opties om de filtratie uit te voeren, mbv een asvrij filter of met een filterkroesje.

aangezien we hier op het lab geen asvrije filters hebben, moest het op deze manier.

weet je of ik het filterkroesje nog redelijk/goed schoon kan krijgen?

Berichten: 1.816

Re: bariumsulfaat

Misschien lukt het in een ultrasoonbad.
LiA

Berichten: 26

Re: bariumsulfaat

dat zou ook goed kunnen, alleen hebben we die niet op het lab :cry:

nog meer suggesties??

Berichten: 541

Re: bariumsulfaat

Dan ben ik bang dat het alleen met de zwavelzuur oplossing gaat lukken echter weet ik niet of je filterkroesje dit gaat overleven.

Berichten: 26

Re: bariumsulfaat

:D laten we het maar hopen van wel dan!

en anders wordt het nieuwe bestellen 8-)

Berichten: 1.816

Re: bariumsulfaat

Sommige juweliers en opticiens hebben een ultrasoonbad, misschien daar?

Of bij een bevriend lab of ziekenhuis.
LiA

Berichten: 840

Re: bariumsulfaat

Een andere methode is sterk verhitten met een carbonaat, volgens mij natriumcarbonaat. Er ontstaat bariumcarbonaat en natriumsulfaat. Zuur erop, en voila. Ik denk echter niet dat deze methode in dit geval erg praktisch is.

Re: bariumsulfaat

Gewoon oplossing 1 aanhouden, een standaard filterkroes is porcelein met gesinterd glas als filter en volgens mij wel degelijk bestand tegen verwarmd,heet zwavelzuur.

Berichten: 26

Re: bariumsulfaat

ja dat idee heb ik ook wel.

bedankt voor de suggesties!

Reageer