Springen naar inhoud

[scheikunde] vorming van slecht oplosbare stoffen

• Log in om te kunnen reageren

Eugene_CF

Eugene_CF

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2008 - 18:48

hey ik heb morgen examen over vorming van slecht oplosbare stoffen

en ik snap niet hoe je tot die neerslagreacties, gasontwikkelingsreacties en neutralisatiereacties komt.

een vb:
samenvoegen van looddinitraat en kaliumjodide.

1) dissociatiereacties: die maak ik dan, dat gaat
2: zoeken naar nieuwe combinaties (lukt me)
maar 3: de ionreactie: hier moet je de dissociatiereacties vermenigvuldigen zodat de voorgatallen in de reactie goed zijn. maar dat snap ik helemaal niet, want soms word de dissociatiereactie vanboven gewoon helemaal verdubbeld ofzo..
en 4 is dan de essentiŽle reactie.. die lukt nog wel als ik de rest weet

kan iemand me helpen?

bedankt!

Veranderd door Eugene, 11 juni 2008 - 18:58

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2008 - 20:09

Het samenvoegen van oplossingen van loodnitraat en kaliumjodide geeft een neerslag van loodjodide. Hoe je dat kunt weten? Voor mij geldt : Via het leren en onthouden van de oplosbaarheids regels voor zouten.
Een van die regels was dat de halogeniden van zilver, lood en een-waardig kwik slecht oplosbaar zijn.
De uitzonderingen moesten we daarbij ook onthouden: Alleen in koud water is loodchloride slecht oplosbaar. In heet water lost het veel beter op. Met reageerbuisproeven moesten we al die regels en uitzonderingen verifieren. Je ziet zo ook de kleurnuanceringen bij de neerslagen. Ook die moesten we onthouden.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juni 2008 - 21:16

Het vermenigvuldigen van de reacties doe je om de totale reactie kloppend te maken.

KI -> K+ + I-
Pb(NO3)2 -> Pb2+ + 2NO3-

Wanneer je de kaliumjodide en lood(II)nitraat oplossingen mengt krijg je een neerslag krijgt PbI2. Om dit te vormen heb je twee keer zoveel kaliumjodide nodig als lood(II)nitraat. Om deze reden vermenigvuldig je de dissociatie-reactie van kaliumjodide met 2.

Het gaat dus om de verhouding waarin de opgeloste zouten met elkaar een neerslag geven. Door de dissociatiereacties te vermenigvuldigen maak je de verhoudingen en daarmee de reactievergelijking kloppend.

ik hoop dat dit iets verduidelijkt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures