Springen naar inhoud

Eeuwig dankbaar voor je hulp.

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

AnQ

AnQ

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2008 - 14:29

lieve mensen , zouden jullie me alsjeblieft kunnen helpen met deze opdrachten. Het lukt me maar niet om deze opdrachten op te kunnen lossen. Scheikunde is niet mijn sterkste kant, maar zet me er wel goed voor in. Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen, Ben je erg dankbaar! [|:-)]

waterstofperoxide(H2O2)kan ontleden onder invloed van licht. Bij kamertemperatuur verloopt deze reactie niet merkbaar. Els wil meer weten over deze ontledingsreactie. Hij schenkt in 2 reageerbuizen een beetje waterstofperoxide-oplossing. En van deze reageerbuizen verwarmt hij tot 60 graden. Ook bij deze temperatuur blijkt het waterstofperoxide-oplossing niiet merkbaar te ontleden. Vervolgens voegt hij aan beide reageerbuizen met waterstofperoxide-oplossing een beetje bruinsteen toe. Nu komt in beide reageerbuizen wel gas vrij. De gas ontwikkeling in de reageerbuis van 60 graden is heftiger dan de gasontwikkeling in de reageerbuis van 60 graden is heftiger dan de gasontwikkeling in de reageerbuis die niet is verwarmd.
a. Hoe noem je een dergelijke ontledingsreactie? ( ik dacht elektrolyse misschien?)
b.Verklaar met behulp van een reactievergelijking van de ontleding van waterstofperoxide welk gas er onstaat?
c. Leg uit of deze reactie endotherm of exotherm is.( exotherm? dacht ik)

Tijdens de elektrolyse van water onstaat gas en nog een ander gas.
e. Geef de reactievergelijking van de elektrolyse van water.

2H20 -> 2H2+O2 denk ik?

2 )

Sommige stoffen kun je ook ontleden door een schok( een plotselinge heftige beweging)
a. Is er bij zo'n ontleding sprake van een exotherm of een endotherm reactie? verklaar je antwoord.
b. Een voorbeeld van zo'n verbinding is het explosief Nitroglycerine( C3H5(NO3)3).
Nitroglycerine is een kleurloze vloeistof. Bij de detonatie( ontleding) ervan onstaat alleen maar gassen en dampen, namelijk koolstofdioxide, waterdamp, stikstofgas en zuurstof. Dit is een van de oorzaken waardoor nitroglycerine zo'n krachtige springstof is.
b. Geef de kloppende reactievergelijking van de ontleding van nitroglycerine.

3)

Wanneer brons ( een legering van koper en tin) lang wordt blootgesteld aan lucht krijgt het een groene kleur. Een voorbeeld hiervan is het Vrijheidsbeeld in New York City.

de Reactie die plaatsvind wordt gegeven door de volgende vergelijking.
Cu(s)+H2O(g)+CO2(g)+O2(g) -> CU(OH)2(s)+CuCO3(s)

a. Neem de reactievergelijking over en maak hem kloppend.
b. Noem een metaal dat sneller zal reageren met lucht. natrium, kalium ??
c. Noem een metaal dat langzamer of niet zal reageren met lucht. goud?

Aluminium wordt gewonnen uit bauxiet, een zeer veel voorkomende metaalerts. Bauxiet bestaat uit een mengesel van verschillende stoffen maar voor het grootste gedeelte uit aluminiumoxide (AL2O3)

IN PAINT. :)
a. Teken een opstelling waarmee in een fabriek aluminium uit vloeibaar aluminiumoxide wordt gewonnen.Plaats in je tekening minimaal de volgende termen: koolstofelektrode, aluminium, zuurstofgas, aluminiumoxide, stoombron.
b. Geef in je tekening duidelijk de stoomkring aan- bijvoorbeeld met een ander kleur.
c. Geef de reactievergelijking van de ontleding van vloeibaar aluminiumoxide.
d. Leg uit, met behulp van de reactieproducten van deze vergelijking, waarom de koolstofelektrodes regelmatig vervangen dienen te worden
.

nogmaals erg bedankt!!

.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marwe

Marwe

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2008 - 15:15

Als je overal eerst de vraag helemaal doorleest heb je denk ik al veel van de antwoorden. Zoals bv bij 2b zeggen ze dat een exposief een voorbeeld is, is een explosief exo- of endotherm?

Verder wil google helpen, electrolyse en water intypen geeft bv
http://www.thuisexpe...electrolyse.htm

Waar de antwoorden al staan!

Veel succes

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 juni 2008 - 15:50

Dit is GEEN organische chemie.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3310 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 juni 2008 - 15:53

bovendien nummer 3 van de zelfde posts

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 12 juni 2008 - 16:26

1 topic is wel voldoende!

We gaan hier verder.

Oh ja, een iets duidelijkere titel zou wel handig zijn!

Topic gesloten
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures