[scheikunde] Diverse vragen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] Diverse vragen

lieve mensen , zouden jullie me alsjeblieft kunnen helpen met deze opdrachten. Het lukt me maar niet om deze opdrachten op te kunnen lossen. Scheikunde is niet mijn sterkste kant, maar zet me er wel goed voor in. Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen, Ben je erg dankbaar!

waterstofperoxide(H2O2)kan ontleden onder invloed van licht. Bij kamertemperatuur verloopt deze reactie niet merkbaar. Els wil meer weten over deze ontledingsreactie. Hij schenkt in 2 reageerbuizen een beetje waterstofperoxide-oplossing. Eén van deze reageerbuizen verwarmt hij tot 60 graden. Ook bij deze temperatuur blijkt het waterstofperoxide-oplossing niiet merkbaar te ontleden. Vervolgens voegt hij aan beide reageerbuizen met waterstofperoxide-oplossing een beetje bruinsteen toe. Nu komt in beide reageerbuizen wel gas vrij. De gas ontwikkeling in de reageerbuis van 60 graden is heftiger dan de gasontwikkeling in de reageerbuis van 60 graden is heftiger dan de gasontwikkeling in de reageerbuis die niet is verwarmd.

a. Hoe noem je een dergelijke ontledingsreactie? ( ik dacht elektrolyse misschien?)

b.Verklaar met behulp van een reactievergelijking van de ontleding van waterstofperoxide welk gas er onstaat?

c. Leg uit of deze reactie endotherm of exotherm is.( exotherm? dacht ik)

Tijdens de elektrolyse van water onstaat gas en nog een ander gas.

e. Geef de reactievergelijking van de elektrolyse van water.

2H20 -> 2H2+O2 denk ik?

2 )

Sommige stoffen kun je ook ontleden door een schok( een plotselinge heftige beweging)

a. Is er bij zo'n ontleding sprake van een exotherm of een endotherm reactie? verklaar je antwoord.

b. Een voorbeeld van zo'n verbinding is het explosief Nitroglycerine( C3H5(NO3)3).

Nitroglycerine is een kleurloze vloeistof. Bij de detonatie( ontleding) ervan onstaat alleen maar gassen en dampen, namelijk koolstofdioxide, waterdamp, stikstofgas en zuurstof. Dit is een van de oorzaken waardoor nitroglycerine zo'n krachtige springstof is.

b. Geef de kloppende reactievergelijking van de ontleding van nitroglycerine.

3)

Wanneer brons ( een legering van koper en tin) lang wordt blootgesteld aan lucht krijgt het een groene kleur. Een voorbeeld hiervan is het Vrijheidsbeeld in New York City.

de Reactie die plaatsvind wordt gegeven door de volgende vergelijking.

Cu(s)+H2O(g)+CO2(g)+O2(g) -> CU(OH)2(s)+CuCO3(s)

a. Neem de reactievergelijking over en maak hem kloppend.

b. Noem een metaal dat sneller zal reageren met lucht. natrium, kalium ??

c. Noem een metaal dat langzamer of niet zal reageren met lucht. goud?

Aluminium wordt gewonnen uit bauxiet, een zeer veel voorkomende metaalerts. Bauxiet bestaat uit een mengesel van verschillende stoffen maar voor het grootste gedeelte uit aluminiumoxide (AL2O3)

IN PAINT.

a. Teken een opstelling waarmee in een fabriek aluminium uit vloeibaar aluminiumoxide wordt gewonnen.Plaats in je tekening minimaal de volgende termen: koolstofelektrode, aluminium, zuurstofgas, aluminiumoxide, stoombron.

b. Geef in je tekening duidelijk de stoomkring aan- bijvoorbeeld met een ander kleur.

c. Geef de reactievergelijking van de ontleding van vloeibaar aluminiumoxide.

d. Leg uit, met behulp van de reactieproducten van deze vergelijking, waarom de koolstofelektrodes regelmatig vervangen dienen te worden.

nogmaals erg bedankt!!

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: ook al zijn het vragen met verschillende insteek, een topictitel als 'help' is wel erg nikszeggend.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 26

Re: [scheikunde] Diverse vragen

b.Verklaar met behulp van een reactievergelijking van de ontleding van waterstofperoxide welk gas er onstaat?
H2O2--> H2O + O2
2 )b. Geef de kloppende reactievergelijking van de ontleding van nitroglycerine
4C3H5(NO3)3--> 12CO2 + 10H2O(g) + O2 + 12N2

oke is het tot zover duidelijk? het is wel een hoop typwerk 8-)
3)a. Neem de reactievergelijking over en maak hem kloppend.
Cu(s)+H2O(g)+CO2(g)+O2(g) -> Cu(OH)2(s)+CuCO3(s)

deze klopt al helemaal, tel eerst het aantal H'tjes op links, daarna rechts van de pijl enz.

Berichten: 26

Re: [scheikunde] Diverse vragen

sorry ik heb een klein leesfoutje gemaakt:
Cu(s)+H2O(g)+CO2(g)+O2(g) -> Cu(OH)2(s)+CuCO3(s)
deze klopt NOG niet :D

de rvgl moet zijn: 2Cu(s)+H2O(g)+CO2(g)+O2(g) -> Cu(OH)2(s)+CuCO3(s) nu klopt ie wel!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Diverse vragen

Vraagje, leert AnQ er wat van als jij dingen voortypt?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Diverse vragen

1a. Je zit al in de buurt met elektrolyse, maar dat is het nog niet helemaal. Welk soort reactie vindt plaats bij een elektrolyse? Dat is meteen het antwoord op 1a.

1b. Als je het antwoord op vraag a weet, weet je ook misschien welke reacties hier zullen plaatsvinden.

1c. Exotherm betekent dat er warmte vrijkomt. Endotherm betekent dat er warmte nodig is. De reactie loopt hier heftiger als het warmer is. Wat betekent dat?

Waar is d gebleven?

1e. Klopt :)

2a. Als er alleen maar een schok nodig is, en geen warmte, betekent dat dat de reactie geen warmte nodig heeft. Is de reactie dan endo-of exotherm. Zie ook 1c.

2b. Deze is eigenlijk best simpel, ook al lijkt hij ingewikkeld. Je weet met welke stoffen je begint en eindigt. Je moet hem alleen even kloppend maken.

3a. Precies wat er gevraagd wordt. Er moeten even veel atomen van elke soort dat links staat ook rechts staan.

3b. Inderdaad. Hoe heet deze groep metalen?

3c. Inderdaad, hoe heten deze metalen? Platina is er ook een.

Even mijn antwoord vanuit een ander topic hierheen gekopieerd.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Diverse vragen

Heeel erg bedankt iedereen!

!!! :D

enne @ vraagje = bedankt voor het typwerk ;)

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Diverse vragen

1a. Je zit al in de buurt met elektrolyse, maar dat is het nog niet helemaal. Welk soort reactie vindt plaats bij een elektrolyse? Dat is meteen het antwoord op 1a.

fotolyse??

1b. Als je het antwoord op vraag a weet, weet je ook misschien welke reacties hier zullen plaatsvinden.

H202 ->H20+O2??

1c. Exotherm betekent dat er warmte vrijkomt. Endotherm betekent dat er warmte nodig is. De reactie loopt hier heftiger als het warmer is. Wat betekent dat?

exotherm??

Waar is d gebleven?

--- Els wil bewijzen welk gas

onstaat bij de ontleding

Hoe kan Els dit aantonen tijdens het practicum?

- ik dacht - zuurstof aantonen met een gloeiende lucifer

1e. Klopt . mooi :D

2a. Als er alleen maar een schok nodig is, en geen warmte, betekent dat dat de reactie geen warmte nodig heeft. Is de reactie dan endo-of exotherm. Zie ook 1c.

exotherm?

2b. Deze is eigenlijk best simpel, ook al lijkt hij ingewikkeld. Je weet met welke stoffen je begint en eindigt. Je moet hem alleen even kloppend maken.

??

3a. Precies wat er gevraagd wordt. Er moeten even veel atomen van elke soort dat links staat ook rechts staan.

3b. Inderdaad. Hoe heet deze groep metalen? echt geen idee. uitleg?

3c. Inderdaad, hoe heten deze metalen? Platina is er ook een. echt geen idee uitleg?

DANKJEWEL voor het beantwoorden van mijn vragen! :D

Je zou me een enorm plezier doen met het beantwoorden van de overgebleven vragen, sorry voor het ongemak.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Diverse vragen

Ik ga ze je niet beantwoorden want dan leer je niets.

1a. Nu ga je gokken. Bij elektrolyse vindt dus fotolyse (ontleding oiv licht) plaats?

1b. Niet helemaal; hij is nl niet kloppend gemaakt. Die reacties bestaat overigens uit 2 zogenaamde halfreacties. Als deze term je wat zegt, kun je a ook beantwoorden.

1c. Zie jij warmte vrijkomen? Als dat gebeurde, zou de eerste reageerbuis ook warm worden.

1d. Dat is idd een goede methode. Wat zal de lucifer dan gaan doen?

2a. Klopt

2b. Ik hoop dat je echt snapt hoe je een reactievgl moet opstellen hoor. Die kan ik je alleen geven door hem voor te zeggen, en dat wil ik dus niet.

3a. Idem als 2b.

3b. Beide metalen staan in de eerste groep. Hoe heet deze groep ook wel? Zoek anders de uitleg van een periodiek systeem op op google.

3c. Deze metalen zijn redelijk duur.

Berichten: 26

Re: [scheikunde] Diverse vragen

@AnQ

graag gedaan, ik was misschien wel iets te enthousiast :D

@FsWd

sorry, ik ben in dit soort dingen misschien iets te behulpzaam?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Diverse vragen

Is ook geen probleem, maar helaas werkt het antwoord averechts. Het antwoord kennen is niet het antwoord snappen :P

Reageer