[scheikunde] Oefening NMR

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 211

[scheikunde] Oefening NMR

Hey,

Kan iemand mij helpen met deze oef van NMR? Ik weet in godsnaam niet hoe je moet beginnen.

http://img126.imageshack.us/my.php?image=c3h6cl2nmrdc5.gif

Brutoformule: C3H6Cl2

Ik heb wel dit gevonden, maar ik weet niet of het juist is.

Delta / ppm # H Multipliciteit



2,2 2 Pentlet???

3,8 4 Triplet

Hoe moet je verder om een structuur te vinden?

Alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Oefening NMR

Ik kan me niet voorstellen dat je hier nooit theorie van hebt gehad. Maar elk H atoom zal opgesplitst worden door H atomen van in totaal 3 bindingen verder, HC is er een CC is er een en CH is er een, het aantal pieken is daardoor 1 + het aantal H's waarop deze regel betrekking heeft. Kun je nu zeggen waar het triplet en multiplet bij hoort?

Elektronenzuigende groepen zorgen dat de piek bij een hoger ppm te voorschijn komt. Dit effect heet chemical shift.

En er is nog een ding gaande en dat is dat je maar 2 pieken ziet en 3 C's hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Oefening NMR

Het signaal bij 2.2 ppm is geen pentlet, maar dit wordt een kwintet genoemd.

Een triplet duidt er op dat deze waterstofatomen 2 equivalente buur-waterstofatomen heeft (op 3 bindingen afstand)

Een kwintet duidt er op dat deze waterstofatomen 4 equivalente buur-waterstofatomen heeft.

Berichten: 211

Re: [scheikunde] Oefening NMR

FsWd schreef: Maar elk H atoom zal opgesplitst worden door H atomen van in totaal 3 bindingen verder, HC is er een CC is er een en CH is er een, het aantal pieken is daardoor 1 + het aantal H's waarop deze regel betrekking heeft. Kun je nu zeggen waar het triplet en multiplet bij hoort?

Elektronenzuigende groepen zorgen dat de piek bij een hoger ppm te voorschijn komt. Dit effect heet chemical shift.

En er is nog een ding gaande en dat is dat je maar 2 pieken ziet en 3 C's hebt.
eerste is een multiplet

Tweede een triplet

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Oefening NMR

Ja dat snap ik, maar hoe vertaalt dat zich in jouw molecuul? Teken alvast maar eens 3 C's aan elkaar en probeer dan met DrQuico's hints en die van mij het molecuul te passen aan de NMR

Berichten: 211

Re: [scheikunde] Oefening NMR

H2CCl-CHCl-CH3

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Oefening NMR

Nee, Je hebt 2 verschillende types waterstofatomen in je molecuul je hebt immers 2 signalen. Van de ene heb je er 2 van de andere heb je er 4.

Het molecuul wat jij geeft heeft 3 verschillende waterstofatomen in de verhouding 2:1:3

Berichten: 211

Re: [scheikunde] Oefening NMR

Ik begrijp het niet zo goed.

Berichten: 541

Re: [scheikunde] Oefening NMR

Je hebt 2 verschillende types waterstofatomen in je molecuul je hebt immers 2 signalen.

1 van die types bestaat uit 4 waterstofatomen die dus dezelfde "buurmannen" hebben

De andere type bestaat uit 2 waterstofatomen die dezelfde "buurmannen" hebben

Kom je zo iets verder

Het voorbeeld wat jij geeft,

Hebben de waterstoffen uit de eerste C als buurman een H een C en een CL

De waterstof van de tweede heeft als buurman een C nog een C en een CL

De waterstoffen van de derde hebben een C een H en nog een H

Wat zou beteken dat je 3 signalen zou krijgen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Oefening NMR

Hoe kun je dat molecuul tekenen zodat je 2x dezelfde groep hebt en 1x een andere?

Berichten: 33

Re: [scheikunde] Oefening NMR

Wat denk je van een groep met CH2Cl en een groep CH2

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>DrQuico: Gebruik sub- en superscript aub. Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 211

Re: [scheikunde] Oefening NMR

Hoe kun je dat molecuul tekenen zodat je 2x dezelfde groep hebt en 1x een andere?


CH2Cl-CH2-CH2Cl

Berichten: 211

Re: [scheikunde] Oefening NMR

Vreggie schreef: Je hebt 2 verschillende types waterstofatomen in je molecuul je hebt immers 2 signalen.

1 van die types bestaat uit 4 waterstofatomen die dus dezelfde "buurmannen" hebben

De andere type bestaat uit 2 waterstofatomen die dezelfde "buurmannen" hebben

Kom je zo iets verder

Het voorbeeld wat jij geeft,

Hebben de waterstoffen uit de eerste C als buurman een H een C en een CL

De waterstof van de tweede heeft als buurman een C nog een C en een CL

De waterstoffen van de derde hebben een C een H en nog een H

Wat zou beteken dat je 3 signalen zou krijgen
Wat ik heb gegeven zijn verschillende buurmannen.

Dus de oplossing die ik geef (dankzij de tip van Fswd) is:CH2Cl-CH2-CH2Cl.

Hoe pas je nu toe met die buurmannen? Ik zie het niet in die molecule.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Oefening NMR

Men neme het CH2 in het midden. Het signaal van elk van de H's wordt opgesplitst door alle naburige H's (dat zijn er 4) zodat je in totaal 5 pieken krijgt. Elke H van een gechloreerde koolstof zal door de H's van de CH2 groep opgesplitst worden, dat geeft dus in totaal 3 pieken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Oefening NMR

Afbeelding

(NB het plaatje is een gesimuleerd NMR-spectrum, de chemical shift waardes hoeven dus niet exact te kloppen)

Reageer