Springen naar inhoud

Verontreiniging aantonen

• Log in om te kunnen reageren

Nijntje_CF

Nijntje_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2008 - 10:29

Ik heb maandag SE scheikunde en ik ben nu bezig met het H zouten. Ik moet een verontreiniging aantonen maar ik weet niet hoe. Er staat alleen maar theorie theorie en nog meer theorie, maar dat kan ik niet toepassen.
HELP 8-[

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Robin85

Robin85

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2008 - 10:32

je bent nogal vaag, dit is een breed onderwerp. Over wat voor soort verontreinigingen heb je het dan? hardheid? zware metalen? organische verontreinigingen? zuurresten?

Nijntje_CF

Nijntje_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2008 - 10:45

Even een opdracht.
Zouten kunnen soms verontreinigd zijn met onbekende andere zouten. als je wilt weten om welke verontreinigin het gaat, voeg je als eerst water toe en kijkt of het zout oplost. soms weet je dan al meteen het antwoord. als het helemaal oplost, ga je door het toevoegen van een andere oplossing na, welk ion aanwezig is.
Ga met oplosbaarheidstabel uit binas na of je de volgende verontreinigingen kunt aantonen. er is steeds in verhouding weinig van de verontreiniging aanwezig. motiveer je antwoorden, zo mogelijk met reactievergelijkingen
a. natriumsulfaat in verontreinigd natriumsulfiet
b. calciumcarbonaat in verontreinigd natriumcarbonaat
b. Hoe kun je onderzoeken of een zout natriumsulfaat of bariumsulfaat is.

Iets helderder?

Daan_CF

Daan_CF

• >25 berichten
  • 70 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2008 - 10:58

Je zoekt bij deze opdracht neerslaande zouten. Stel je neemt je eerste voorbeeld, en je houdt binas tabel 45 (of daar in de buurt, iig over oplosbaarheid van zouten).

sulfaat en sulfiet staan in die tabel. Volgens mij lossen die beide op in water. Zoek hier een cation bij die wl een neerslag geeft bij sulfaat, en niet bij sulfiet. Stel dat je oplossing dan een neerslag vertoond, dan zit er verontreiniging in.

Probeer daarna de anderen ook te maken (denk er hierbij aan dat je soms moet zoeken naar een bepaal anion en soms naar een cation).

Succes!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures