Springen naar inhoud

extractie fumonisines

• Log in om te kunnen reageren

tom8975

tom8975

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2008 - 12:19

Ik heb een onderzoek gedaan om fumonisines(mycotoxine met zure functie)te extraheren uit voedingssupplementen. Mijn resultaten :
*Wanneer ik ethylacetaat gebruikte met 3% azijnzuur werden ze niet geŽxtraheerd, ook bij het gebruik van hogere concentraties azijnzuur was dit niet het geval
*Wanneer ik ethylacetaat 3 % mierenzuur gebruikte werden ze wel geŽxtraheerd, maar niet echt goed. Bij gebruik van 5% mierenzuur verbeterde de extractie duidelijk
*Wanneer ik 3 % trifluorazijnzuur gebruikte was miin extractie zelfs nog beter dan wanneer ik met 5 % mierenzuur werkte.
Ik kan daaruit afleiden dat hoe lager de pKa van het zuur is, hoe beter deze fumonisines geŽxtraheerd kunnen worden, maar ik kan niet verklaren waarom.
Ook begrijp ik niet dat er geen verbetering is bij hogere concentraties azijnzuur terwijl dit bij gebruik van hogere concentraties forminezuur wel het geval is.
Kan iemand mij hierbij helpen?

Groetjes

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 juni 2008 - 12:50

Ik denk dat bij hogere concentraties azijnzuur de pH niet zo snel daalt als met mierenzuur. Verder, als je stof gedeprotoneerd is, heeft deze een lading. Door deze lading zal hij niet willen oplossen in ethylacetaat. Zuur je je oplossing nu genoeg aan om deze lading weg te nemen, lost het ineens wel op in ethylacetaat. Je zoekt dus uiteindelijk een zuur waarvan de pKa lager ligt dan die van je stof, zoals inderdaad trifluorazijnzuur.

tom8975

tom8975

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2008 - 22:47

' Ik denk dat bij hogere concentraties azijnzuur de pH niet zo snel daalt als met mierenzuur. '
Nu snap ik mijn resultaten, maar ik vroeg me wel nog af : kun je met een hoge conc azijnzuur(pKa= 4.75) een zelfde pH-daling bekomen als bij een lagere conc mierenzuur(pKa=3.75) of bij een nog lagere conc trifluorazijnzuur(pka=0)? Als dit het geval is, zou ik bij hele hoge conc azijnzuur toch een voldoende pH-daling krijgen, waardoor mn fumonisine zijn lading verliest en opgelost wordt in ethylacetaat. Moet het zuur dat ik gebruik dus een lagere pKa hebben dan mijn fumonisine?

Bedankt alvast!

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 juni 2008 - 00:17

Inderdaad, de stof moet zuur genoeg zijn om je stof te kunnen protoneren, anders is het een base en je stof het zuur :P

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures