[scheikunde] Algemene gaswet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Algemene gaswet

Ik snap nog niet echt hoe je bij bepaalde opdrachten gebruik kunt maken van de gaswet. Over een paar dagen heb ik hierover een toets en ik heb dus echt hulp nodig.

Kan iemand mij helpen bij de volgende opdrachten?

1. Een helium ballon met weerkundige meetapparatuur heeft op grondniveau een volume van 2,0 m3. De ballon moet de meetapparatuur vervoeren tot een hoogte waarop de druk 25% is van de druk op grondniveau. Bereken de volumetoename waar de ontwerper rekening mee moet houden, gebaseerd op deze gegevens.

2. Een mol waterstofgas (H2) heeft een volume van 0,024 m3 bij een druk van 10^5 kPa. Laat zien dat de gemiddelde kinetische energie van een waterstofmolecuul in de orde van 10^-20 J ligt.

Berichten: 448

Re: [scheikunde] Algemene gaswet

2) Je weet het aantal mol, de druk en het volume dus via de ideaal gaswet reken je de temperatuur uit.

Deze stop je in de vergelijking voor de gemiddelde kinetische energie te berekenen.

<ε> = 3/2 kT

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Algemene gaswet

En bij 1: het deel achter het = teken van de ideale gaswet blijft gelijk in deze som (het nRT deel dus). Je kunt dus zeggen dat p1 * V1 = p2 * V2, ofwel (p1/p2) * V1 = V2. En de toename is dan uiteraard V2 - V1.

Reageer