standaardadditiemethode

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 19

standaardadditiemethode

Hoi!

ik heb een methode ontwikkeld voor de bepaling van mycotoxinen in voedingssupplementen. Wanneer ik met een ander voedingssupplement werk, zal ik door matrixinterferenties immers ook een andere recovery van mijn mycotoxine bekomen. Ik kan de concentratie van mijn mycotoxine dus niet bepalen met een externe standaard, maar ik moet de standaardadditiemethode gebruiken voor de kwantificatie van mijn mycotoxine. Deze techniek corrigeert dus voor verschillen in recoveries, maar niet voor een verkeerde piekidentificatie. Als mijn methode dus niet specifiek is( ik werk met LC-MS/MS) en er dus een interferende component wordt gedetecteerd op dezelfde retentietijd, kan ik dus de concentratie van mijn mycotoxine niet bepalen. Heeft iemand hier een verklaring voor? Volgens mij zal in je te onderzoeken staal en de stalen die je spiket met een bepaalde hoeveelheid mycotoxine evenveel van die interferende component aanwezig zijn en dit dus geen effect op de plaats waar de bekomen ijklijn de negatieve X-as snijdt(wat overeen stemt met de conc in je onbekende staal).

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: standaardadditiemethode

Dat klopt, het monster dat je spiket zal dezelfde concentratie interferent. In feite meet je dus de hoeveelheid mycotoxine én interferent samen. Dit komt omdat de b in y = ax+b je te hoog zal komen te liggen.

Kijk maar met dit simpel rekenvoorbeeld:

Ik heb een monster met 10 mol/l A en 2 mol I, in totaal zal ik 12 mol stof meten. Nu ga ik mijn monster spiken met achtereenvolgens 1, 2 en 3 mol A. De hoeveelheid I zal 2 blijven in elke sample. In monster 2 meet ik 13 mol stof, in monster 3 meet ik 14 mol stof, in het laatste monster 15 mol. Als ik dit doortrek tot op de - x as, krijg ik dus netjes 12 mol uit, ipv de 10 mol A die er eigenlijk inzit.

Je beginsample is dus als het ware al gespiked met 2 mol A, nog voor je eigenlijk gaat spiken.

Reageer