[biologie] Onduidelijke geneticavragen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 118

[biologie] Onduidelijke geneticavragen

Ik kan niet uit de volgende vragen het juiste antwoord vinden:

Vraag 1:

Een witbloeiende primula wordt bestoven met stuifmeel van een roodbloeiende primula. De planten die hieruit ontstaan, hebben alle roze bloemen. Deze F1-individuen planten zich voort door zelfbestuiving. De F2-individuen planten zich eveneens voort door zelfbestuiving. Alle F2-individuen krijgen precies evenveel nakomelingen, die samen de F3 genoemd worden. De F1, de F2 en de F3 bestaan elk uit talrijke individuen.

Welk van de F3 heeft roze bloemen?

A. 1/6

B. ¼

C. 1/3

D. ½ = NIET JUIST

Vraag 2:

Een koningin met het genotype EeFf wordt bevrucht door een dar die het fenotype heeft, dat wordt veroorzaakt door de dominante allelen. Bij de koningin is het allel E gekoppeld met het allel f. 10% van de gameten bestaan uit recombinanten als gevolg van crossing-over.

Hoe groot is de kans dat een dar uit de nakomelingschap van deze koningin het fenotype heeft dat wordt veroorzaakt door recessieve allelen?

A. 0. = NIET JUIST

B. 1/20.

C. 1/10.

Uitwerking "Vraag 1":

Individuen krijgen precies evenveel nakomelingen :P

genotype wit = ww

genotype rood = rr

genotype roze = rw

P1 = rr x ww

F1 = 1 rw

P2 = rw x rw

F2 = 1/4 ww | 2/4 rw | 1/4 rr

P3 = ww x ww | ww x rw | ww x rr | rw x rw | rw x rr | rr x rr

F3 = :roll:

Uitwerking "Vraag 2":

Welke genotypen kan de dar dan hebben ?

De vraagstelling vind ik niet helder geformuleerd en kom daardoor niet achter het juiste antwoord. Weet iemand hoe het berekend moet worden?

Berichten: 236

Re: [biologie] Onduidelijke geneticavragen

F1:

RW 100%

F2:

RR 25%

RW 50%

ww 25%

F3 (rr):

RR 100%

F3 (RW):

RR 25%

RW 50%

ww 25%

F3 (ww) :

WW 100%

Zeg voor het gemak 4 nakomenlingen per F2

4 RR + 1 RR + 2 RW + 1 WW + 4 WW =

5 RR

2 RW

5 WW

2 van de 12 is rose = 1/6

Gebruikersavatar
Berichten: 364

Re: [biologie] Onduidelijke geneticavragen

M. Mulder schreef:Individuen krijgen precies evenveel nakomelingen   :roll:  

genotype wit = ww

genotype rood = rr

genotype roze = rw

P1  = rr x ww

F1  = 1 rw

P2  = rw x rw

F2  = 1/4  ww | 2/4 rw | 1/4 rr
Ik denk dat P3 anders moet, in de vraag staat zelfbestuiving dus bij P3 valt de helft al af (ww x ww en rr x rr) rest rw x rw & rw x rw waarvan maar de helft roze. Antwoord zal dus 1/4 zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: [biologie] Onduidelijke geneticavragen

Doffer schreef:F1:

F3 (rr):

RR 100%

F3 (RW):

RR 25%

RW 50%

ww 25%

F3 (ww) :

WW 100%
Hoezo RR = 100% ?

Gebruikersavatar
Berichten: 364

Re: [biologie] Onduidelijke geneticavragen

M. Mulder schreef:
Doffer schreef:F1:

F3 (rr):

RR 100%

F3 (RW):

RR 25%

RW 50%

ww 25%

F3 (ww) :

WW 100%
Hoezo RR = 100% ?
Zelfbestuiving... (hoewel mijn 1/4 fout is)

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: [biologie] Onduidelijke geneticavragen

F3 (rr):

RR 100%

F3 (RW):

RR 25%

RW 50%

ww 25%

F3 (ww) :

WW 100%

Ik snap de indeling niet. Waarom tussen haakjes (rr), (RW), (ww) en daaronder weer een indeling? De F1 en F2 snap ik qua % indeling wel, maar de F3 niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 364

Re: [biologie] Onduidelijke geneticavragen

M. Mulder schreef:Vraag 2:  

Een koningin met het genotype EeFf wordt bevrucht door een dar die het fenotype heeft, dat wordt veroorzaakt door de dominante allelen. Bij de koningin is het allel E gekoppeld met het allel f. 10% van de gameten bestaan uit recombinanten als gevolg van crossing-over.

Hoe groot is de kans dat een dar uit de nakomelingschap van deze koningin het fenotype heeft dat wordt veroorzaakt door recessieve allelen?

A. 0.     = NIET JUIST

B. 1/20.

C. 1/10.
EeFf x EEFF maar Ef en eF zijn gekoppeld, dus op zich 0% kans. Maar bij 1 op de 10 wordt gerecombineerd waarbij 50% kans dat het recesieve allel blijft hangen. Lijkt me 1 op de 20.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [biologie] Onduidelijke geneticavragen

M.Mulder schrijft:
Ik snap de indeling niet. Waarom tussen haakjes (rr), (RW), (ww) en daaronder weer een indeling? De F1 en F2 snap ik qua % indeling wel, maar de F3 niet.
F1(RW) 100 %

hiervan komt een F2, die als volgt is opgebouwd:

RR 25 %

RW 50 %

WW 25 %

uit de F2 RR planten komt een F3 van 100% RR

100 x 25 = 2500

UIt de F2 RW planten komt een F3 van

RR 25 %, x 50= 1250

RW 50 %, x 50 = 2500

WW 25 %, x 50 = 1250

Uit de F2 WW planten komt een F3 van 100 % WW, 100 x WW 25 = 2500

dus RR: 2500 + 1250 = 3750

dus RW: 2500

Dus WW: 2500+ 1250= 3750

Dus volgens mij nog een ¼ Rose in de F3.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: [biologie] Onduidelijke geneticavragen

Ik zie nu 2 antwoorden:

Doffer:

Jij neemt de F2 niet mee in de doorberekening en komt daardoor op 1/6

Jan van de Velde

Jij neemt de F2 wel mee in het doorberekenen en komt uit 1/4

Welk antwoord moet het nu zijn?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [biologie] Onduidelijke geneticavragen

Doffer en ik nemen allebei de F2 mee in onze berekeningen. Ik zie niet waar ik mis ga. Doffer schreef:
Zeg voor het gemak 4 nakomenlingen per F2  

4 RR + (1 RR + 2 RW + 1 WW) + 4 WW =
(haakjes van mij)

Doffer vergeet hier volgens mij even dat er in de F2 2 x zoveel RW planten zijn als RR of WW planten. Als ik in bovenstaand sommetje zijn nakomelingen tel, (nakomelingen van de F2 RW tussen haakjes gezet) is hij uitgegaan van een F2 waarin de percentages RR(4 nakomelingen) RW(1+2+1 nakomelingen), en WW gelijk zijn.

En daar gaat Doffer volgens mij in de fout. Die 1+2+1 moet volgens mij luiden 2+4+2. En dan krijg je 4 van de 16 nakomelingen RW, is ¼

Het is al enige tijd (?huh?) geleden dat ik dit soort probleempjes heb opgelost, en daarom heb ik expres twee dingen gedaan:

1e : getalletjes kleurtjes gegeven om te laten zien hoe ik aan mijn uitkomst kom

2e : om een duidelijke relatie te houden tussen dochterpercentages en absolute hoeveelheden dochters, uitgegaan van 100 nakomelingen per dochter.

Ik denk niet dt ik het met grote lappen tekst duidelijker maak. Maar in de 100 F2 dochters zitten 25 RR planten. Als deze 25 elk 100 nakomelingen krijgen, zullen alle F3-dochters van deze 25 RR planten onvermijdelijk RR gecodeerd zijn. Dat levert dus 25 x 100 = 2500 F3 dochters op, allen RR.

In dezelfde 100 F2 dochters zitten 50 RW planten. Als die elk 100 nakomelingen krijgen, zal (alanoog aan het verhaal F1->F2) 25 % hiervan RR gecodeerd zijn. 50 x 25 = 1250 RR.

Totaal dus 2500 + 1250 = 3750 RR.

En zo ga je verder.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: [biologie] Onduidelijke geneticavragen

Alle F2-individuen krijgen precies evenveel nakomelingen, die samen de F3 genoemd worden.

Wat zullen ze hier eigenlijk mee bedoelen. Als iedereen van de F2 evenveel nakomelingen krijgt, dan zul je haast zeggen dat, want je hebt immers 3 combinaties t.w. RR, RW of WW het antwoord 1/3 zou moeten zijn.

De berekening snap ik nu gelukkig Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [biologie] Onduidelijke geneticavragen

Alle F2-individuen krijgen precies evenveel nakomelingen
ze bedoelen ontegenzeglijk: ELK VAN de F2-individuen krijgt precies evenveel nakomelingen. In mijn berekeningsvoorbeeld krijgt elk F1-individu 100 nakomelingen, en elk F2 individu ook. Totaal 100 x 100 = 10000 individuen in de F3.......

en ze bedoelen individuen, en niet groepen individuen, zoals jij gebruikt om aan je 1/3 te komen.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: [biologie] Onduidelijke geneticavragen

Okee Jan :wink:

Veel biologen hebben een hekel aan Genetica (berekeningen), ikzelf op zich niet, maar soms loop ik gewoon vast en zie er dan een andere logica in. Als je wiskunde goed beheerst dan is dit vak een peuleschil volgens mij.

Bedankt voor je uitleg !

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [biologie] Onduidelijke geneticavragen

De wiskunde is niet moeilijk, maar ik kan hetzelf ook pas in formuletjes gieten als ik een voorbeeld doorgerekend heb. De logica is ook niet moeilijk, want als je kan voorspellen wat de dochters van de F1 zullen zijn, (en dat kun je prima als ik de eerste bericht in dit onderwerp bekijk), dan snap je de logica. Het enige probleem dat je kan krijgen is dat je niet consequent doorredeneert, en daar zit jouw probleem. Op het moment dat die F2 op papier staat, zet ik de verhoudingsgetallen (bijv. 1/4) om in gewone getallen (1/4 x 100=25) en dan pas ik op elk van die 25 plantjes consequent de logica toe die ik ook al gebruikte om van F1 naar F2 te geraken. En dan kom ik er vanzelf. En jij ook, want anders zou je niet op een opleiding zitten waar ze je met dit soort zaken confronteren. [img]http://www.wetenschapsforum.nl/public/s ... iggrin.gif[/img]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer