Springen naar inhoud

[scheikunde] zuur-base-titratie

• Log in om te kunnen reageren

Ponne

Ponne

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2008 - 09:21

Okť.. ik heb 3 oefeningen hier die over zuur-base-titratie gaan.
Ik heb deze les niet gehad en snap er dus vrij weinig tot niets van..
Nu is de vraag: Zou iemand mij a.d.h.v. een van deze oefeningen mij dat principe van die zuur-base-titratie kunnen uitleggen :)?

de oefeningen:
1. 20 ml 0.010 M KOH wordt met 25 ml HNO3-oplossing getitreerd. Bereken de oorspronkelijke concentratie van HNO3.

2. Aan 100 ml 0.2 M NaOH wordt een oplossing van 7.3 g HCl in 100 ml water toegevoegd. Bereken de pH.

3. Bespreek het pH-verloop bij titratie van 10 ml van een 0.1 M ethaanzuuroplossing met een 0.1 M natriumhydroxide-oplossing.

==> Ik snap de gegevens nog eens niet :s en dan die pH er nog bij... Ik snap er werkelijk niets van dus ik zou wat uitleg echt heel fijn vinden..

Groetjes!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ceitwa

ceitwa

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2008 - 09:38

begin eens met het opstellen van de reactievergelijkingen je moet namelijk weten wat met wat reageert. Dit geld bij alle drie de opgaven

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 juni 2008 - 14:12

Tip: Alleen molen reageren met elkaar, niet concentraties. Je zult die 20 ml KOH oplossing dus moeten omrekenen naar een aantal mol KOH. Verder mag je ervanuit gaan dat die oorspronkelijke concentratie salpeterzuur gelijk is aan een bepaalde factor * het aantal mol KOH. Die factor haal je uit de reactievgl.

Bij vraag 2: Een deel of alles van het NaOH zal wegreageren en misschien blijft er HCl over. Dit zit niet meer in 100 ml water, maar meer. Van die nieuwe oplossing moet je de pH berekenen. De pH van een sterk zuur bereken je met -log [H+]. De pH van een oplossing met een sterke base bereken je met 14 - pOH. De OH slaat op de concentratie aan hydroxide.

3: Je hebt een zwak zuur waar je sterke base toedruppelt. Zal de pH daardoor lager of hoger worden? En bij welke hoeveelheid base schiet je pH omhoog? (Dat is het neutralisatiepunt)

Veranderd door FsWd, 15 juni 2008 - 14:15

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures