ethyl butyraat en 2-etyl butyraat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

ethyl butyraat en 2-etyl butyraat

Ik heb hier 2 flessen liggen, het etiket van de ene vermeld ethyl-butyraat en het etiket op de ander vermeld 2-etyl butyraat. Ze zijn alle 2 van ACROS.

Het ene (ethyl butyraat) ruikt naar ananas, het ander helemaal niet.

Nochthans is het alle2 MW=116.16 C6 H12 O2 d=0.920 bg=99

Is er een verschil hiertussen?

Hetgeen naar ananas ruikt ruikt ook heel erg naar alcohol.

Grz

Wim

Berichten: 292

Re: ethyl butyraat en 2-etyl butyraat

Er is hier inderdaad een verschil tussen.

Die 2 wil zeggen dat de ethyl groep op de tweede C (koolstof) atoom staat

Indien er geen getal voor staat, staat de ethyl groep op de eerste of de laatste C te zien hoe je het bekijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: ethyl butyraat en 2-etyl butyraat

Vreemd is het wel. Ethyl butyraat is een ester, maar 2-ethyl butyraat is enkel een anion. Staan er ook CAS-nummers op de potjes?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: ethyl butyraat en 2-etyl butyraat

De molecuulformule doet vermoeden dat je hier gewoon met 2-ethylboterzuur van doen hebt. Staat er CAS 88-09-5 op?

Berichten: 5

Re: ethyl butyraat en 2-etyl butyraat

CAS 88-09-5

EC 201-796-4

(op het 2 Ethyl butyraat flesje)

Grz

Wim

MW=116.16 C6H12O2

D=0.920 bp99

(deze 2 laatste lijnen stonden op alle 2 flesjes.)

Berichten: 61

Re: ethyl butyraat en 2-etyl butyraat

Wimmeke schreef: Ik heb hier 2 flessen liggen, het etiket van de ene vermeld ethyl-butyraat en het etiket op de ander vermeld 2-etyl butyraat. Ze zijn alle 2 van ACROS.

Het ene (ethyl butyraat) ruikt naar ananas, het ander helemaal niet.

Nochthans is het alle2 MW=116.16 C6 H12 O2 d=0.920 bg=99

Is er een verschil hiertussen?

Hetgeen naar ananas ruikt ruikt ook heel erg naar alcohol.

Grz

Wim
Je ruikt dat het naar ananas ruikt? Probeer niet te ruiken he, want anders krijg je giftige stof binnen.

O ja... Iemand een idee hoe ik verder moet? Iemand had per ongeluk met aceton fles per ongeluk in m'n mond gespoten... (weet niet hoeveel, maar mijn tong voelt klein beetje koud aan) {Was alweer half jaar geleden}

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: ethyl butyraat en 2-etyl butyraat

conget schreef: Je ruikt dat het naar ananas ruikt? Probeer niet te ruiken he, want anders krijg je giftige stof binnen.

O ja... Iemand een idee hoe ik verder moet? Iemand had per ongeluk met aceton fles per ongeluk in m'n mond gespoten... (weet niet hoeveel, maar mijn tong voelt klein beetje koud aan) {Was alweer half jaar geleden}
De geur van een stof kan een waardevolle bijdrage leveren aan identificatie ervan. Ik zelf vind geur een van de interessantste stofeigenschappen. En zo lang je je neus niet in de fles steekt, kan dit doorgaans weinig kwaad.

Wat die aceton betreft: je meldt nu dat je een half jaar geleden wat aceton in je mond hebt gekregen (alhoewel je volgens jouw grammatica de fles hebt binnengekregen, niet de aceton ;) ) en dat je nu niet weet hoe je verder moet?!?!

Aceton verdampt deels (contactoppervlak voelt dan koud aan), maar wordt toch opvallend snel door het lichaam opgenomen. Een groot deel adem je uit, ongeveer de helft wordt door je metabolisme omgezet in methylglyoxal en 1,2-propaandiol. Beide worden uiteindelijk omgezet in melkzuur, en via oxaalazijnzuur zelfs in glucose; propaandiol kan ook omgebouwd worden tot azijnzuur. Weinig schokkend allemaal, en dus geen reden tot zorg.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: ethyl butyraat en 2-etyl butyraat

Wimmeke schreef:CAS 88-09-5

EC 201-796-4

(op het 2 Ethyl butyraat flesje)

Grz

Wim

MW=116.16 C6H12O2

D=0.920 bp99

(deze 2 laatste lijnen stonden op alle 2 flesjes.)
In dit potje zit 2-ethylboterzuur (2-ethyl butyric acid) volgens het etiket. Dat kun je ook waterstof 2-ethylbutyraat noemen. Dit is een zuur en geen ester zoals ethylbutyraat. De ester ethyl butyraat ruikt naar ananas en heeft een andere dichtheid en kookpunt als 2-ethylboterzuur. De molecuulformule is wel hetzelfde en het molgewicht dus ook. Hieronder heb ik wat gegevens van beide stoffen.

Afbeelding

Berichten: 5

Re: ethyl butyraat en 2-etyl butyraat

"Dit is een zuur en geen ester"

Wat wil dit juist zeggen? Is een ester geen zuur?

Grz

Wim

Berichten: 5

Re: ethyl butyraat en 2-etyl butyraat

En nog een vraagje: "Kan je van 2 ethyl-butyraat ethyl-butyraat maken?

Grz

Wim

Berichten: 2.337

Re: ethyl butyraat en 2-etyl butyraat

"Dit is een zuur en geen ester"

Wat wil dit juist zeggen? Is een ester geen zuur?
Het is een andere stofklasse. Esters hebben de functionele groep R(C=O)O-R' Carboxylzuren R(C=O)OH
En nog een vraagje: "Kan je van 2 ethyl-butyraat ethyl-butyraat maken?
Daar zou ik niet mee beginnen dat is onbegonnen werk.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: ethyl butyraat en 2-etyl butyraat

Wimmeke schreef: En nog een vraagje: "Kan je van 2 ethyl-butyraat ethyl-butyraat maken?
Andersom is een stuk makkelijker

Berichten: 5

Re: ethyl butyraat en 2-etyl butyraat

Graag zou ik iedereen willen bedanken voor hun bijdrage.

De bestelling was gewoon verkeerd doorgegeven (door de apotheker).

Grz

Wim

P.S. Ik ga hier nog een chemie-deskundige worden als het zo verder gaat.

(geen paniek, er gaan geen ontploffingen/vergiftigingen volgen want het was maar een grapje)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ethyl butyraat en 2-etyl butyraat

Wimmeke schreef: Graag zou ik iedereen willen bedanken voor hun bijdrage.

De bestelling was gewoon verkeerd doorgegeven (door de apotheker).

Grz

Wim

P.S. Ik ga hier nog een chemie-deskundige worden als het zo verder gaat.

(geen paniek, er gaan geen ontploffingen/vergiftigingen volgen want het was maar een grapje)
Dusss... als je chemiedeskundige bent gaat het automatisch ploffen? :x Die worden dan juist minder. Mensen zonder ervaring zorgen voor ongecontroleerde explosies...

Even geprobeerd een stom stereotype beeld weg te vegen, bedankt.

Reageer