rendement

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 19

rendement

Met mijn methode(extractie, ontvetting, SPE-opzuivering gevolgd door LC-MS/MS-detectie) bekwam ik voor verschillende stoffen in verschillende matrices verschillende recoveries. Soms bekwam ik rendementen van boven de 100%, welke oorzaken kan dit hebben? Meestal gingen deze waarden niet boven de 130%, mr 1 waarde draaide rond de 800%: kan dit aan het toestel liggen?

bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: rendement

Bij een recovery richting de 800% zouden er wel haast meerdere factoren mee moeten spelen. Bijvoorbeeld dat de SPE en LC toch niet in staat blijken om componenten te scheiden waardoor je berekeing de mist in gaat.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 19

Re: rendement

Wanneer ik mijn recoveries van mijn verschillende componenten vergelijk wnn ik mn staal eens met 2 µL eens met 10µL heb gespiket, bekom ik +/- zelfde recoveries. Het is niet zo dat mn recoveries lager liggen wanneer ik met een lagere conc gespiket heb, is dit logisch?

Berichten: 873

Re: rendement

Dat kan, je kunt hooguit een grotere fout krijgen wanneer je met een kleinere hoeveelheid spiked.

Op een gegeven moment spike je zo weinig dat je fout groter wordt dan je meetwaarde. Dan kom je in de buurt van je detectiegrens.

Reageer