propionaat naar Gluconeogenese en VZ synthese?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 15

propionaat naar Gluconeogenese en VZ synthese?

Morgen heb ik een tentamen biochemie maar ik kom er maar niet achter hoe dat zit met die beta oxidatie/VZ synthese. Het is waarschijnlijk gewoon de stress.

Ik weet dat je propionaat activeert tot propionyl - CoA en dit kunt omzetten tot Succinyl-CoA en dan kunt aansluiten in de gluconeogenese.

Maar hoe zit het met die VZ synthese, ik kan toch niet meteen aan propionyl CoA een acetyl-CoA maken.... ik zie het echt niet...

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: propionaat naar Gluconeogenese en VZ synthese?

Even voor de duidelijkheid... we hebben het hier over vetzuurAFBRAAK he? Beta-oxidatie is het stap voor stap in stukjes breken van vetzuren tot acetyl-CoA, zoals dat m.n. in mitochondria (maar ook peroxisomen kunnen zich hiermee bezig houden) plaatsvindt.

Als je nu een vetzuur hebt, waarbij de keten uit een oneven aantal C-atomen bestaat, kan er natuurlijk niet uitsluitend acetyl(C2)-CoA worden gevormd. Er ontstaat nu ook (het staartje) propionyl(C3)-CoA. Dat is verder geen probleem, want propionyl-CoA wordt omgebouwd tot succinyl-CoA (carboxylatie, isomerisatie, rearrangement) en dit wandelt ook vrolijk de Krebs-cyclus in.

Is dit wat je bedoelt?

(Bij de vetzuursynthese ga je uit van malonyl-CoA waar acetyl-CoA-eenheden aangezet worden. Bij mijn weten worden in mensen bij vetzuursynthese geen oneven ketens gevormd, dus heb je ook geen propionyl-CoA nodig.)

Berichten: 15

Re: propionaat naar Gluconeogenese en VZ synthese?

Ja, ik was er al achter gekomen dat ik VZ synthes en Beta oxidatie door elkaar haalde. Bedankt voor je antwoord, ik weet in ieder geval nu zeker dat ik uiteindelijk toch nog goed zat na het uitvogelen. :)

Ik studeer diergeneeskunde. Bij herkauwers wordt in het rumen acetaat, prioponaat en butyraat gevormd. En daaromheen waren een hoop vragen. Zoals hoe kun je propionylCoA bekomen en waar gaat het heen etc. Slordige aantekeningen :oops:

Reageer