Springen naar inhoud

Destillatie

• Log in om te kunnen reageren

Marduk

Marduk

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2008 - 14:12

Hallo,

Ik zit met het volgende probleem en hoopte dat iemand me verder kon helpen. Ik ben bezig met een vacuumdestillatie in een rotovapor. Tijdens afdestilleren van water wordt een alcohol toegevoegd aan de kolf (solventswitch). Het waterbad verwarmt de kolf tot 75 graden. Tijdens de destillatie zakt de temperatuur in de kolf tot een graad of 50, terwijl de temperatuur in het waterbad constant blijft en de rotovapor goed gebruikt wordt. Kan iemand mij hier een verklaring voor geven?

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 juni 2008 - 14:17

Dat ligt aan de dampspanning van je oplosmiddel. Niet alles kookt bij 100 graden hoor. Hoe lager de dampspanning, hoe eerder een vloeistof kookt. De vloeistof zal niet in temperatuur stijgen of dalen vanwege de faseregel:

F = C - P + 2 = 2 - 2 + 2 = 0.

Je hebt, neem ik aan 2 componenten (je oplosmiddel en je product), en 2 fasen, vloeistof en gas. Er is dus geen vrijheidsgraad meer over die de temperatuur kan veranderen. Die temperatuur (en druk, maar dat is afhankelijk van elkaar) zal dus bepaald worden door de samenstelling van het mengsel

Dit effect vindt dus plaats tot het punt waarop alles 1 fase is, eender vloeistof of gas.

Veranderd door FsWd, 16 juni 2008 - 14:25

SamtheChemist_CF

SamtheChemist_CF

• >250 berichten
  • 560 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2008 - 14:20

Laat maar vraag is al beantwoord (was dus te laat....)

Veranderd door SamtheChemist, 16 juni 2008 - 14:21

Marduk

Marduk

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2008 - 14:43

Als ik de fasenregel invul kom ik op 2 uit :P

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 juni 2008 - 14:56

Dat de temperatuur ineens daalt en daar zelfs een tijd blijft steken, zegt dus iets anders dan dat er 2 uitkomt :P

Veranderd door FsWd, 16 juni 2008 - 14:56

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures