Ethylalcohol (in mV) getest met GC

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Ethylalcohol (in mV) getest met GC

hey,

Ik zit een beetje in de put. Ik heb namelijk ethylalcohol getest met de GC. Dit toestel gaf het resultaat in mV (millivolt, niet?:p) weer. Mijn vraag naar jullie toe is: hoe kan ik mV omzetten naar de concentratie van het onderzochte stof? Kan iemand mij dit eens uitleggen aub?

Mvg emgee

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Ethylalcohol (in mV) getest met GC

Ook hier had je een datarecorder moeten aansluiten die je netjes een piek gaf. Vanuit dit piekoppervlak valt de hoeveelheid EtOH te berekenen.

Berichten: 6

Re: Ethylalcohol (in mV) getest met GC

ik heb de pieken op mijn blad hier staan en naast de pieken staan dus die mV-waarden; hoe kan ik nu die oppervlakte en dus zo die concentratie berekenen/bepalen?

mvg emgee

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Ethylalcohol (in mV) getest met GC

Als je een gaussiaanse curve hebt (google), mag je hem berekenen met de oppervlakte van een driehoek. Vervolgens refereer je die oppervlakte aan een verhouding interne standaard:EtOH, waarvan je van beide stoffen dus de concentratie kent.. Waarbij je dus evenveel interne standaard gebruikte in het monster als in de standaard

Berichten: 6

Re: Ethylalcohol (in mV) getest met GC

Neen het is geen gauscurve maar een gewone piek. De etOH werd gedurende 10 mins. gemeten en rond de 2mins. komt de piek te voorschijn. Maar ik heb dit toestel niet hier bij mij thuis hoor (het kost nl. veel te veel),...dusjah

Wat moet ik nu doen?

Mvg emgee

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Ethylalcohol (in mV) getest met GC

Had je nu gegoogled op gaussiaanse curve? Het betekent niets meer dat de piek voldoet aan symmetrie. Even kijken hoe lang en hoe breed de piek op 0,6 van de hoogte (niet op de helft zoals je zou verwachten, dat komt omdat de top van de 3hoek die je maakt wanneer je 2 raaklijnen tekent, net iets hoger dan top van de piek ligt). En die gegevens gewoon met elkaar vermenigvuldigen, dat moet dan de oppervlakte zijn.

Maar als je niet minimaal een RF (responsfactor) hebt, kun je niet veel met die oppervlakte. Die RF waarde rolt uit die verhouding waarover ik het eerder had.

Berichten: 2.399

Re: Ethylalcohol (in mV) getest met GC

Je hebt gewoon een calibratie curve nodig. Zet van een bekende standaard de piekhoogte uit tegen concentratie en leg daar dan je onbekende op.

Berichten: 243

Re: Ethylalcohol (in mV) getest met GC

Wat Napoleon zegt, eerst een paar standaarden prikken met bekende concentraties en dan de piek die je vindt interpoleren :D

Wij hebben overigens op school volgens mij hetzelfde model staan, als het goed is (volgens mijn leraar) kan je op de computer aan je standaard een concentratie toeduiden en vervolgens plakt de computer dan een concentratie op het monster dat je hebt geprikt 8-)

Reageer