Springen naar inhoud

[scheikunde] Redoxreactie; Verschil geconcentreerd en verdund?

• Log in om te kunnen reageren

Marjoo

Marjoo

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2008 - 20:45

Hallo,
Eind deze week heb ik een toets over redoxreacties. Over het algemeen snap ik het wel redelijk, er zijn echter wat dingen die ik nog niet begrijp. Omdat ik voor deze toets geen scheikunde-les meer heb, kan ik het niet meer tijdens de les vragen. Daarom lijkt het me makkelijk het eerst zo te proberen.
We hebben een stencil gekregen met oefenopgaven (deze kan ik nog inleveren en dan wordt het nagekeken, dus ik heb de antwoorden niet). Nou snap ik de meeste wel, maar er is iets wat ik niet begrijp. De ene keer gaat het over verdund zwavelzuur, dan weer aangezuurd zwavelzuur. Ook wordt er gesproken over aangezuurde kaliumdichromaat. Nu snap ik niet, hoe de halfreactie nou verschilt bij verdunde en aangezuurde zwavelzuur. Ik zal even een voorbeeld geven:
Aluminium + verdund zwavelzuur

Nu moet je dus eerst de halfreacties opstellen:
Al (s) --> Al 3+(aq) + 2e-

Nu snap ik echter niet wat de halfreactie is van verdund zwavelzuur.
Later wordt dan gesproken over een reactie tussen geconcentreerd zwavelzuur en koper. Ik kan dan weer de halfreactie opstellen van koper, maar snap dan dus niet die van zwavelzuur.

Kan iemand dit mij uitleggen? Misschien is het wel iets heel makkelijks, maar ik heb er een tijdje over na gedacht en dingen over opgezocht maar ik snap het gewoon nog niet.

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2008 - 21:07

Allereerst even een opmerking. Die halfreactie van aluminium klopt niet. Je hebt 2e aan de rechter kant, dat moet natuurlijk 3e zijn.

De ene keer gaat het over verdund zwavelzuur, dan weer aangezuurd zwavelzuur.

De term aangezuurd zwavelzuur is onzin, ik neem aan dat je bedoelt geconcentreerd zwavelzuur.

Er is inderdaad verschil tussen de werking van verdund zwavelzuur en geconcentreerd zwavelzuur.

Bij verdund zwavelzuur is het het H+ ion dat werkt als oxidator:

2H+ + 2e --> H2(g)

Een metaal als koper wordt dus niet opgelost. Kijk maar naar de tabel van redox potentialen voor metalen.

In geconcentreerd zwavelzuur treedt een heel andere reactie op. Daarin wordt het niet-geioniseerde molecule afgebroken en er ontstaat zwaveldioxide:

3H2SO4 + 2e --> SO2(g) + 2H2O + 2HSO4-

Eventueel kun je dit ook schrijven als

2H2SO4 + 2e --> SO2(g) + 2H2O + SO42-

Deze oxidator is sterker dan H+ en is wel in staat om koper te oxideren.

Probeer nu zelf eens met bovenstaande half-reactie en de half-reactie van koper de reactievergelijking op te stellen voor de reactie van koper met geconcentreerd zwavelzuur.

Veranderd door woelen, 17 juni 2008 - 21:08

Marjoo

Marjoo

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2008 - 21:22

3H2SO4 + 2e --> SO2(g) + 2H2O + 2HSO4-
Cu (s) --> Cu2+ + 2e

3H2SO4 + Cu (s) --> SO2(g) + 2H2O + 2HSO4- + Cu2+

Zo?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 juni 2008 - 21:51

Ik denk dat hier de eventueel kun je dit ook schrijven als-reactie aan de orde is. Dat je dus niet koper(II)bisulfaat krijgt, maar kopersulfaat.

Met aangezuurd kaliumdichromaat proberen ze je mee te geven dat er ook zuur zal mee reageren, net zoals reacties met kaliumpermanganaat. Kijk maar eens in binas als je die hebt, je ziet daar enkele permanganaatreacties staan, er is een zuurloze bij. Hoe meer zuur er aanwezig is (geconcentreerder, maar niet geconcentreerd, daarmee wordt eerder puur zwavelzuur aangeduid), hoe meer zuur er ook kan en zal reageren en hoe hoger je dus in de tabel komt.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2008 - 22:01

Marjoo, die reactie die jij geeft is inderdaad correct. Koper lost op en je krijgt koper bisulfaat, als er sterke overmaat zwavelzuur is.

Als je relatief veel koper toevoegt, dan zul je, zoals FsWd aangeeft kopersulfaat krijgen, dat als heel lichtblauwe vaste stof neerslaat (watervrij kopersulfaat). Om deze reden gaf ik ook die tweede half-reactie voor geconcentreerd zwavelzuur.

Zelf vind ik beide reactie vergelijkingen voor koper met geconcentreerd zwavelzuur wel goed, wat jij geeft, maar ook wat FsWd aangeeft.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures