gaswolkje

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 774

gaswolkje


Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: gaswolkje

Chloorwolk komt vrij in haven van Gent

In dit stukje staan zo verschrikkelijk veel dingen die erop wijzen dat er geen enkele chemicus voor de publicatie in een omtrek van 5 kilometer van de journalist is geweest.... Ouch....


Chloor? Chloorsulfonzuur? Enkele liters verdampt? Bijtend goedje? En wat heeft dat alles te maken met een zwavelzuurinstallatie?

Berichten: 2.337

Re: gaswolkje

Typisch ze wisten niet dat er helemaal geen chloorgas was ontsnapt wat doen ze dus rampenplan afkondigen iedereen moest ramen en deuren sluiten. :D

Niemand die daar iets van chemie kent? 8-[ Of is dat zo moeilijk te voorspellen dat er bij chloorsulfonzuur met water geen chloorgas gevormd wordt?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: gaswolkje

De volgende vraag: waar komt dat water vandaan? Dat zag ik in de persberichten niet staan?


Er komen wel schadelijke dampen vanaf, hoor...

Berichten: 516

Re: gaswolkje

Het water kwam van plassen rondom de opslagtank, die lagen daar door de regen van de laatste dagen hier (hoorde ik een uur geleden op het nieuws).


En maar lachen met het afgeroepen rampenplan, dat is natuurlijk makkelijk praten voor jullie Nederlanders. Mijns inziens is het beter een nutteloos rampenplan af te kondigen dan eentje te weinig. Dat had wel nefaste gevolgen kunnen hebben. Met chemie kan men nooit veilig genoeg zijn, als het om de volksgezondheid gaat, denk ik. Waarschijnlijk wist me n op het moment dat het gebeurde ook niet echt wat en wie en hoeveel er betrokken was. Wat doe je dan? Een rampenplan afroepen uit veiligheid of de gaswolk wegwuiven en doen of er niets gebeurd is?


I rest my case

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: gaswolkje

Met chemie kan men nooit veilig genoeg zijn, als het om de volksgezondheid gaat, denk ik.
Nu begeef je je op een hellend vlak!


Het kan echt te ver gaan. Lees maar eens de MSDS van siliciumdioxide en bedenk welke veiligheidsmaatregelen een bedrijf dat daarmee werkt moet nemen voor de veiligheid van het volk. En bedenk dan dat datzelfde volk 's avonds thuis zelf een hoop acrylamide maakt bij het bakken van de frieten!


PS: ik lach niet over het rampenplan. Prima idee om dat in werking te stellen.

Re: gaswolkje

Met chemie kan men nooit veilig genoeg zijn, als het om de volksgezondheid gaat, denk ik.
Voor chemie geldt hetzelfde als voor al het andere in het leven, zoals bv verkeer, voedsel en sociaal gedrag, een risico op ongelukken zal altijd blijven bestaan en is een onderdeel van het leven..

Wat mij wel elke keer verbaasd is dat een rampenplan in werking moet worden gezet omdat niet bekend is wat er is gebeurd met alle risico's van over- en onder reageren.

Er moeten naar mijn mening betere risicoinventarisaties en meldings/alarmeringsplicht worden ingezet om deze ontwetendheid op het moment van een melding te voorkomen.

Reageer