H NMR spectrum

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 516

H NMR spectrum

Hoi,

We zitten met een probleem. We hebben de molecule 1,4-cyclohexadieen, de spectra zijn hier te vinden.

Het enige probleem is dat we ook een H NMR gekregen hebben van de prof. Hier zijn slechts twee pieken te zien (op 2,7 en 5,7 ppm), telkens met intensiteit 1. Volgens ons klopt dit niet echt. Het zou kunnen dat de prof zich vergist heeft (of dat wij iets over het hoofd zien natuurlijk), maar omdat het een examenopdracht is krijgen we geen verdere informatie. Daarom hadden we graag jullie oordeel eens gehoord.

Dank bij voorbaat!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: H NMR spectrum

Die klopt wel. Ga maar na hoeveel dezelfde H's je hebt en je zult zien dat de relatieve intensiteit van beide hetzelfde is :)

Berichten: 516

Re: H NMR spectrum

Bedoel je dan dat de twee pieken veroorzaakt worden door telkens 4 (chemisch identieke) H's? en daardoor een gelijke insiteit hebben?

(en sorry, de link van gisteren werkt niet blijkbaar, maar je moet onderaan klikken en dan SDBS No: 559 invullen, dan krijg je de spectra.)

En waaraan kun je dan zien hoeveel 'buren' elke H heeft?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: H NMR spectrum

1) Precies

2) De buur H's zullen aan de C's zitten die meteen aan de C zit van de H's waarvan je de buren wil weten. Maw, buur H's zitten maximaal 3 bindingen weg, inclusief de C-H bindingen. In dit geval betekent dat dat de H's van de CH2-groepen en triplet worden, en de H's van de CH groepen, elk een kwartet.

De spectra van die pagina bevat geen H NMR btw, alleen een 13C NMR, wat trouwens ook zegt dat er maar 2 verschillende C's in het molecuul zitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: H NMR spectrum

FsWd schreef: In dit geval betekent dat dat de H's van de CH2-groepen en triplet worden, en de H's van de CH groepen, elk een kwartet.
Toch niet. In theorie verwacht je voor elk signaal een triplet. Immers, de CH2 heeft 2 identieke buren, en de CH's (van de alkeenfunctie) ook. Het signaal van een H-atoom wordt niet opgesplitst door een magnetisch equivalent waterstofatoom. Het maakt daarbij niet uit of ze 2 of 3 bindingen verderop zitten.

In de praktijk ontstaan er (door vibraties) kleine verschillen tussen waterstofatomen die volgens de theorie hetzelfde zijn. Dit maakt de signalen door uitmiddeling tot verbrede singletten.

zie hier

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: H NMR spectrum

Waarom zijn ze magnetisch equivalent, terwijl je toch 2 verschillende typen H-atomen hebt?

Ik kan me voorstellen dat je dan doublets gaat krijgen op het alkeen omdat die wel verschillende buren hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: H NMR spectrum

Afbeelding

tot zover de theorie.

Echter, de grootte van de koppelingsconstante is afhankelijk van de dihedrale hoek die de waterstofatomen ten opzichte van elkaar maken. Door vibratie/rotaties (die snel zijn op de NMR-tijdschaal) is deze hoek niet constant. Dit leidt in de praktijk dan tot verbrede singletten.

Berichten: 516

Re: H NMR spectrum

Alvast heel hard bedankt. De theorie zit voor mij veel te ver weg (het is een vriendin die ik help). Ik snap nog één ding niet...

De blauwe H's (in het voorbeeld van DrQuico) hebben toch twee verschillende buren? Vooreerst een blauwe H, maar die zal geen opsplitsing geven omdat hij magnetisch equivalent is (zo begreep ik jullie uitleg toch), maar wat dan met die twee rode buren? Deze zijn toch niet chemisch equivalent? Is dat wat je bedoeld met die vibraties en rotaties die op NMRschaal te snel variëren? Want dat verhaal snap ik niet zo goed.

Want daar zat ons grootste probleem, de theorie die bij mij was achtergebleven, zei me ook dat er een opsplitsing moest zijn van de pieken, maar dat hebben jullie al mooi opgehelderd!

Alvast bedankt, geniën!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: H NMR spectrum

@ opmerking onder het grafiekje: dat bedoelde ik juist. Identieke H's zullen elkaar niet opsplitsen, juist omdat de identiek zijn :P

@ pink panther, rood splitst blauw idd op en omgekeerd, dat staat nl onder het grafiekje.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: H NMR spectrum

Er zijn meerdere redenen waarom het spectrum van 1,4-cyclohexadiëen twee verbrede singletten geeft.

Ten eerste is de koppelingsconstante voor allylische systemen (met name cyclische) vrij klein (de koppeling tussen de rode en blauwe H's)

Ten tweede treedt er ook enige long-range 4-bandskoppeling waardoor het signaal naar een multiplet gaat neigen.

Ten derde heb je de vibraties. Een plaatje:

Afbeelding

In de linker situatie zijn er twee verschillende soorten waterstofatomen. Alle rode zijn magnetisch equivalent en alle blauwe zijn magnetisch equivalent. Door een kleine verandering in de conformatie (rechter plaatje) zijn er veel meer waterstofatomen die magnetisch niet meer equivalent zijn en elkaar op gaan splitsen.

Dit alles zorgt er voor dat de toch al smalle multipletten uitsmeren tot verbrede singletten.

Wanneer je het spectrum opneemt bij verlaagde temperatuur en op een NMR-apparaat met een hogere resolutie dan zul je waarschijnlijk wel opsplitsingspatronen in de signalen gaan herkennen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: H NMR spectrum

Overigens is de 'bootstruktuur' (niet getekend) de energetisch meest gunstige, dan zijn de rode waterstofatomen ook niet meer magnetisch equivalent.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: H NMR spectrum

De bootstructuur betekent dat de linkse punt dan ook omhoog staat? Dan is alles toch weer gelijk zoals in het eerste plaatje, of kijk ik scheel als ik aanneem dat het 2e plaatje de stoelconformatie is?

Berichten: 516

Re: H NMR spectrum

Dus men heeft weldelgelijk twee tripletten in de pieken, maar door de omstandigheden van het opmeten worden dit verbrede singletten.

Thanks, zonder jullie hadden we dat nooit te weten gekomen!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: H NMR spectrum

Overigens is de 'bootstruktuur' (niet getekend) de energetisch meest gunstige
Weet je dat heel zeker? Ik heb mijn computer eens een kleine berekening laten uitvoern (lang leve het gratis programma "ghemical"), maar kom zelfs met een 6-31g** minimalisatie op een niet-van-vlak-te-onderscheiden ring....

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: H NMR spectrum

Weet je dat heel zeker? Ik heb mijn computer eens een kleine berekening laten uitvoern (lang leve het gratis programma "ghemical"), maar kom zelfs met een 6-31g** minimalisatie op een niet-van-vlak-te-onderscheiden ring....
Nee, dat weet ik niet heel zeker. Chem3D gaf met een MM2 minimalisatie wel de bootstruktuur, maar die methode is inferieur aan de 6-31g** minimalisatie.

Reageer