waarom,bij scheiding, tevreden met z=4

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

waarom,bij scheiding, tevreden met z=4

hoihoi,

bij chromatografie vergelijken we de pieken die we zien met klokken van gauss en normaal gezien zijn 2 pieken perfect gescheiden als de toppen 8 σ van elkaar liggen en nu is een vraag van onze prof "waarom negeren we dat en nemen we 4σ "

ik dacht

op 4σ hebben we een resolutie van 1 wat goed is en ook, als je dat wil verdubbelen moet je 4x zo lang wachten op je piekjes. dit zijn goeie argumenten denk ik. maar er was nog iets... waardoor je wist dat je daarmee maar een fout van 2% maakt ofzo het had iets te maken met het feit dat je bij 1 standaarddeviatie van de verwachtingswaarde 68% van het opp van je piek had en zo verder..

Berichten: 2.399

Re: waarom,bij scheiding, tevreden met z=4

Hoeveel % van je oppervlakte ligt onder 1 sigma, 2 sigma 3 sigma en 4 sigma? Denk je dat het op een gegevenmoment nog veel uitmaakt of je overlap hebt ja of nee?

Berichten: 17

Re: waarom,bij scheiding, tevreden met z=4

euhmz....

ik denk dat er dan 99.99% onder ligt dus nog maar 0.01% overlap bij 4 sigma

heb je misschien een site waar die waarden voor overlap/σ te vinden zijn?

Berichten: 2.399

Re: waarom,bij scheiding, tevreden met z=4

Overlap weet ik niet waar je dat moet vinden, maar je kunt gewoon zelf beredeneren hoeveel overlap er ongeveer moet zijn. Dit is inderdaad maar een zeer klein getal, een getal wat waarschijnlijk zelfs veel kleiner is dan de fouten die gemaakt worden bij het integreren van je piek etc.

Reageer