Oplosbaarheid aminozuren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Oplosbaarheid aminozuren

Hallo,

Op mijn werk maken we voedingssupplementen voor sporters (vnl. bodybuilders). Wij verkopen vooral vloeibare voorgedoseerde oplossingen van vrije azminozuren (spieropbouw) in pet-ampullen. Een probleem dat zich hierbij voordoet is het kristalliseren van de AZ tegen de wand van de ampullen.

Vooral een produkt dat de (hydrofobe) aminzuren ILE, LEU en VAL (Branched chain Amino Acids: een begrip in de bodybuilder-wereld) in hoge concentraties bevat geeft dit probleem.

Weet er iemand hoe ik de oplosbaarheid van mengsels van aminozuren kan verhogen, liefst zonder de warenwet te overtreden (het moet nog eetbaar zijn :) ).

Of weet iemand waar ik informatie vind over de oplosbaarheid van mengsels van verschillende aminozuren ?

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Oplosbaarheid aminozuren

Wat is de pH van de vloeistof in dat ampul? Die aminozuren kunnen nl allemaal een lading krijgen in een licht zure omgeving (het aminodeel is protoneerbaar), wat de oplosbaarheid dus bevordert; pH 5 ofzo. Dit kun je al doen met wat citroenzuur en hebben de bodybuilders nog een paar mmol extra voeding ook :P

Die aminozuren hebben namelijk allemaal een pI van rond de 6, dus in neutraal milieu (pH 7) is de lading van 50% van die aminozuren weg.

Berichten: 3

Re: Oplosbaarheid aminozuren

we doen er al citroenzuur bij om de oplosbaarheid te verhogen en ook omdat ons bewaarmiddel (kaliumsorbaat) enkel effectief is in zuur milieu. De pH van de vloeistof is ca 3,7. Ik dacht misschien aan het toevoegen van bepaalde zouten ?

Of een solvent zoals glycerol bijvoorbeeld, zou dit de oplosbaarheid van AZ kunnen verhogen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Oplosbaarheid aminozuren

Dat zou de oplossing misschien net apolair genoeg maken om alles te doen oplossen. Gewoon proberen in een reageerbuisje lijkt me :) Zouten zullen de oplossing alleen maar polairder maken en dat wil je juist niet.

Berichten: 3

Re: Oplosbaarheid aminozuren

Ga het ook eens proberen met azijnzuur. Dan hebben we natuurlijk het probleem van de slechte smaak, maar het is die bodybuilders toch niet te doen om de smaak :) .

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Oplosbaarheid aminozuren

Ga het ook eens proberen met azijnzuur. Dan hebben we natuurlijk het probleem van de slechte smaak, maar het is die bodybuilders toch niet te doen om de smaak :) .
Als het kan, kun je er nog altijd beetje suiker in doen. Wel alles op de ingrediëntenlijst vermelden :)

Reageer