ftalaten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 65

ftalaten

gisteren zag ik op tv een reportage over ftalaten die in vanalles en nog wat zitten, voornamelijk in kunststoffen. ftalaten zijn synthetische moleculen die op vrouwelijke hormonen lijken. Ze zitten echter ook in papflessen, cd's,...

nu vroeg ik me af: "Wat zou er nu kunnen gebeuren(worst case scenario)"

Ik dacht aan iets van: alle diersoorten sterven uit doordat er enkel nog maar vrouwtjes zijn...

Wat denken jullie?

*Misschien hoort dit thuis in het discussieforum, maar toch zet ik het hier*

Berichten: 364

Re: ftalaten

het gaat dan vooral over hormonale afwijkingen en onvruchtbaarheid dacht ik. Dat heb ik toch gehoord over DOP (dioctylftalaat, een weekmaker die vroeger zelf in voedingsmiddelenverpakkingen zat, en nu uiteraard verboden is)

Berichten: 65

Re: ftalaten

op tv hadden ze het over vrouwtjesslakken die onvruchtbaar werden omdat ze een penis kregen, het vervrouwelijken van proefratjes,...

ik vind da toch wel serieus, ze hadden het getest bij minieme hoeveelheden bij ratjes, en wij krijgen een mix van veel grotere hoeveelheden, wat natuurlijk veel erger is, dan vraag ik mij toch af: hebben ze daar nu nooit problemen van ondervonden?

Berichten: 251

Re: ftalaten

Dat ftalaten een potentieel gevaar vormen weten we. Mijn inziens is echter dat we er zo weinig van "binnenkrijgen" dat het gevaar quasi verwaarloosbaar is.

Een veel groter probleem doet zich voor bij de waterzuivering. De toename van kunstmatige vrouwelijke hormonen die in "de pil" zitten is zeer verontrustend. Mogelijke gevolgen zijn onvruchtbaarheid en toenemende kans op prostaatkanker bij de man en verhoogd risico op borst- en baarmoeder(hals)kankers bij vrouwen.

Qua onderzoek verwijs ik graag verder naar het labo milieutoxicologie van de univ. Gent, die op dit domein bij de wereldtop horen.

Kraantjeswater is dan uiteindelijk toch niet zo denderend gezond.......

Reageer