Springen naar inhoud

magnetisch koper

• Log in om te kunnen reageren

schuts

schuts

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2008 - 13:08

Ik heb echt eerst goed rond gezocht maar er zijn nog al wat onderwerpen....

waar het om gaat is het volgende:

Is het mogelijk om een dun plaatje koper of een plaatje magnesium (0,7 mm) aan een zijde permanent te voorzien van een (dun) laagje X zodat het gevoelig wordt voor een magneet?

het doel is om een geetst drukbeeld (in koper of magnesium) eenvoudig om een magnetische cilinder te 'plakken'.

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 26 juni 2008 - 13:17

Ik zou zeggen goed verlijmen op een magnetisch materiaal, maar ik heb het idee dat dit niet de bedoeling is. :)

schuts

schuts

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2008 - 13:38

@ gerard

Bedankt voor je reactie.

Dat hebben we in eerste instantie geprobeerd maar, mede omdat het gebogen wordt, laat het los.

Het mooie is: ik weet dat het moet kunnen, ik heb namelijk een voorbeeld gehad.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 juni 2008 - 13:51

Zou je beide delen niet eerst kunnen voorvormen en het dan verlijmen?

Dus eerst drukken, dan zowel de magneetlaag als de kunstlaag om de cilinder rollen, en dan pas verlijmen.

Veranderd door FsWd, 26 juni 2008 - 13:52

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 26 juni 2008 - 13:58

Lijmen is een apart vak, kijk eens op de website van de firma Loctite en als je er niet uitkomt ze hebben een telefonische helpdesk.

http://www.loctiteproducts.com/

schuts

schuts

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2008 - 15:03

@ allemaal

Hartelijk dank voor jullie reacties!

Ik merk dat ik iets te onduidelijk ben geweest, ofwel onvolledig...

Ik heb een etserij, dat houdt in dat ik voor de grafische industrie zeg maar 'metalen' stempels maak (net zoals die van rubber die iedereen wel kent). Bij dit proces wordt een vlakke, lichtgevoelige plaat magnesium, met behulp van een (fotografisch) negatief, belicht. Dit houdt in dat delen die belicht worden 'verharden' en delen die niet belicht worden 'uitgewassen' kunnen worden (na het belichten natuurlijk). De verharde delen zijn ongevoelig voor (een mix van) salpeterzuur en water en de uitgewassen delen zullen in het etsbad weggeetst worden. hierdoor ontstaat een verhoogd beeld. Dit verkoop ik.
Nu is er een klant die met een Amerikaans product komt waarvan de ene zijde koper is (dit is zeg maar bij mij het magnesium) en de andere zijde van 'n metaal. Dit plaatje is niet dikker dan 0,7mm en de lagen zijn niet verlijmd. Het grote voordeel van een magnetisch gevoelige achterzijde is dat de cilinder die op de drukpers zit magnetisch is en het plaatje dus heel eenvoudig op de cilinder geplakt kan worden. Dit in tegenstelling tot de alternatieven van plakken of klemmen.

Het systeem van lijmen is niet wenselijk aangezien deze kan loslaten met het gevolg dat de drukplaat in de machine kan schieten waardoor een revisie van de gehele pers noodzakelijk is. (ik spreek uit ervaring) en da's best duur.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2008 - 15:45

Een plaatje waarbij de ene zijde uit koper (met de reliefs) en de andere zijde uit nikkel bestaat ( dit is ferromagnetisch) zou aan Uw wensen kunnen voldoen. Een bedrijf dat ervaring heeft met electro-formeren (zie ook: electroforming) moet dit bimetalen plaatje kunnen maken.
Beide metalen hechten heel goed aan elkaar door de sterke analogie bij de kristalvorm.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

schuts

schuts

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2008 - 16:20

@ hzeil

Hartelijk dank voor uw reactie!

Dit is precies wat ik nodig heb. Ik ben met het, voor mij nieuwe woord, electro-formeren, meteen op google gaan zoeken en heb een bedrijf in Eindhoven gevonden dat het kan. Wordt er morgen over terug gebeld.

Nogmaals dank!

schuts

schuts

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 juli 2008 - 10:08

Beste Chemici, (klinkt raar maar ik bedoel het goed),

Het bleek dat het product dat ik wil maken (geetste koperen plaatjes die gevoelig voor magnetisme zijn) al gepatenteerd is.

Nu vroeg ik mij af of het zogenaamde electroformeren ook mogelijk is met magnesium. Òf dat er een andere mogelijkheid is om, in ieder geval, aan een (achter)zijde een magnetisch gevoelig laagje komt.

Wederom allen hartelijk dank voor de reacties!

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juli 2008 - 20:47

Hoop dat je niet op zoek bent naar processen, die hier uitgedacht worden en jij daar dan een patent op gaat vragen.

Maar je zou ook een koper/nikkel legering kunnen nemen die zoiezo al magnetisch is.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 juli 2008 - 21:40

Hoop dat je niet op zoek bent naar processen, die hier uitgedacht worden en jij daar dan een patent op gaat vragen.

Dat zal niet gaan: dit forum is publiek.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2008 - 10:49

Martijn 71 ,

Er is al heel wat gepatenteerd bij deze materie vanwege de vele praktische toepassinger in de drukkerijtechniek. Zo blijft er weinig ruimte over om iets nieuws te bedenken. Maar moet het wel nieuw zijn? Gepatenteerde gegevens kunnen toch, tegen betaling, door anderen gebruikt worden!

Aan Thionyl.
Als je nikkel gaat legeren verliest het gemakkelijk zijn magnetische eigenschappen. Alleen met Fe en Co legeren is mogelijk. Bij het legeren met andere elementen moet je rekenen op minstens 95% Ni om het ferromagnetisch te houden.Kijk hiervoor eventueel eens in het boek van Hansen over binary alloys. Wel oud, maar toch heel informatief.
Werken met een Mg plaatje? Ik ken er geen bestaande proces voor. Direkt verkoperen en erna vernikkelen zou kunnen. Als het goed hecht, tenminste. Anders moet je het , evenals met Al, na een zinkaatbehandeling proberen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2008 - 19:44

Hzeil, helaas zit ik niet meer actief in de chemie en thuis probeer ik dat ook niet meer. Maar af en toe een idee aandragen vind ik wel leuk.

Maar als megnetisch kleven wat lastig is, dan is vacuŁm-kleven misschien een optie of elekro-statisch via plastic.
Tenslotte gaat het alleen om het vasthouden van de sjablonen.

Maar wat ik me ook afvraag is hoe je de drukrol magnetisch maakt???

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures