LPG

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1

LPG

Ik wil een fles met LPG gebruiken voor de BBQ

Ik heb een primaire reduceer en daarachter een gewone reduceer van een normale butagasfles

Het hele spul bevriest echter en ik kan bijna niets regelen

Zonder de secundaire reduceer spuit de fles vloeibaar gas, dat kan een reden zijn, maar wat heb ik dan wel nodig om geen vloeistof in mijn tweede reduceer te krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: LPG

Je bedoelt als brandstof i.p.v. butaan? Voor een gasbarbeque?

Dat zou niet al teveel uit moeten maken aangezien LPG een mengsel van propaan en butaan is, en op dit moment waarschijnlijk meer butaan dan propaan (LPG (brandstof) op Wikipedia).

Het feit dat je aan het bevriezen bent is voor mij een aanwijzing dat er erg veel verdamping optreedt. Ik zou eens kijken of je de druk niet veel te hoog hebt staan. Bijvoorbeeld, een gewoon butagasstel voor op de camping geeft een druk van slechts 20 mbar.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 278

Re: LPG

Lijkt mij ook een geval van te hoge druk.

Bij ademluchttoestellen heb je dit ook. Als je die verkeerd aflaat bevriest de boel ook.

Zit er mogelijk een spoortje water in? (wat dan dus bevriest en de leiding afdicht)

Berichten: 252

Re: LPG

Is LPG wel geschikt voor een BBQ? Branden zal het wel doen maar wordt LPG niet gedopeerd met mercaptaan (thiolen)? Lijkt me niet zo gezond voor de worstjes. :eusa_sick: Geef mij maar houtskool! :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: LPG

welnee, gewoon schoon droog sparrenhout.

Ik ben het met Beryllium eens, je heb in eens veel verdamping en dat bevriest de boel.

Je zou moeten kijken naar de druk in je tank, ik vermoed zo dat die rond de 25 bar of misschien nog hoger zal zijn.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2.399

Re: LPG

Het heeft in mijn ogen niks met druk te maken, maar met de flow. Als je teveel flow hebt, dan gaat er teveel vloeistof over in gas (waarbij warmte opgenomen wordt). Je zult de flow moeten regelen en niet de druk.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: LPG

Daar heb je een punt, maar zijn die twee niet gerelateerd? Hogere druk geeft hogere flow?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.399

Re: LPG

Ja dat is waar, maar je kunt nooit een druk waarde geven als je niet weet wat de weerstand in je systeem is. Als je een dunne slang gebruikt, heb je meer druk nodig dan wanneer je een rioolbuis gebruikt. Uiteindelijk wil je de flow regelen en niet de druk.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: LPG

Een LPG tank geeft altijd vloeistof en geen gas, da's nu net de truc van LPG autotanks. Die onttrekt altijd uit de vloeistoffase.

Een auto heeft namelijk vloeistof nodig.

Je moet echt een normale butaan(propaan) fles gebruiken om de gasfase te kunnen gebruiken.

Berichten: 1.816

Re: LPG

Dan zou het ook met de constructie te maken kunnen hebben. Is een LPG tank zo gemaakt dat de "uitlaatbuis" tot onderen steekt, zoals bij een vloeistoftank? Of van boven, zoals een butagas tank?

Vroeger, toen het nog mocht????, heb ik meermaals een butagastank gevuld aan de LPG-pomp. Eigenlijk nooit deze problemen meegemaakt.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: LPG

Neen die problemen heb je niet met tanken van LPG in een butagasfles natuurlijk, het gaat om de constructie van de tank niet om de brandstof.

Hij is zo geconstrueerd dat hij in alle standen vloeistof geeft.

Berichten: 873

Re: LPG

Lpg staat voor liquified petroleum gas (lpg), vloeibaar gemaakte gasvormige koolwaterstoffen. De bekendste lpg-gassen zijn propaan en butaan, maar er is ook een scala aan gassen die als grondstof of tussenproduct dienen voor de petrochemische industrie. Lpg-producten zijn in het algemeen de lichtere fracties van aardolie en de zwaardere fracties van aardgas. Ze worden uit deze fossiele brandstoffen afgescheiden in raffinaderijen en bij de winning van aardgas.

Zo'n 20% van alle lpg-producten die in Nederland worden verwerkt, bestaan uit autogas. Autogas is een mengsel van propaan en butaan in wisselende verhoudingen dat onder druk vloeibaar wordt gemaakt. Het wordt als vloeistof getankt, maar komt als gas in de motor.


Dit heb ik van de site van VROM.

Dit houdt m.i. in dat je een BBQ kunt laten branden op LPG. Alleen snap ik niet hoe e.e.a. bij jouw kan bevriezen. Of je zou een hele grote BBQ moeten hebben (enkele 10 tallen m2), of je hebt ergens een groot lek in je leiding waardoor er veel gas verloren gaat. En dagt op zich is gevaarlijk vanwege brand - ecplosie gevaar.

Ik zou je BBQ goed nakijken voordat je er welk gas dan ook doorheen gaat sturen.

Berichten: 1.816

Re: LPG

Dan is het toch, m.i., logisch dat een reduceer-ventiel niet werkt, cq bevriest??

De bedoeling is gas tappen, geen vloeistof. Dus zit daar het probleem.

Er is overigens een uitstekend boekje op de markt over alle ?? in en outs van het BBQ-en en daar staan leuke tips in. Was een keer op de radio bij RTVNH, maar weet niet de titel.

Ben het trouwens ook helemaal eens met een eerdere opmerking, dat auto-brandstoffen NIET geschikt zijn voor de BBQ.

Geef mij maar de oude nostalgie v/d BBQ en dat zo dat je alleen de geur van gebraden vlees of uien, paprika enz. ruikt en niet van verbrand vet of andere vieze luchtjes.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: LPG

Ben het trouwens ook helemaal eens met een eerdere opmerking, dat auto-brandstoffen NIET geschikt zijn voor de BBQ.


Mee eens als die opmerking slaat op het gebruiken van benzine o.i.d. Maar butaan is butaan. Of het nou uit een campingaz-patroon komt of uit de nozzle bij een tankstation.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.816

Re: LPG

Butaan is butaan, klopt. Maar dat was niet wat ik bedoelde. Aan auto-brandstoffen en ook waarschijnlijk LPG worden stoffen toegevoegd en vaak niet de lekkerste.

Heb op schoolkampen ook vaak BBQ's geregeld en er gaat toch niets boven een heerlijke gloeiende as en wat Alu-folie tegen de vet-stank.

Maar ik denk dat de oorzaak van het reduceer-probleem wel is opgelost.

En een tussentank om naar een tweede reduceer te gaan lijkt me vrij link, dus beter niet doen.
LiA

Reageer