Scheiding door smeltpunt

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Scheiding door smeltpunt

Al een tijd zit ik met een brandende vraag, op internet kon ik hier nix over vinden en heb me daarom op dit forum aangemeld.

Ik vroeg me namelijk af of het mogelijk is om een oplossing van 2 vloeistoffen te scheiden door middel van het smeltpunt.

Door bijvoorbeeld een oplossing van ethanol met water benede de 0 graden celcius af te koelen waardoor het water stolt en de ethanol vloeibaar blijft.

Berichten: 2.337

Re: Scheiding door smeltpunt

Ik denk (ik zeg wel duidelijk denk) dat dat een beetje zoals zout water is. Je ethanol heeft waterstofbindingen met je water waardoor volgens mij de smelttemperatuur verlaagt. Maar volgens mij gaat je ijs nog ethanol bevatten in poriën.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Scheiding door smeltpunt

Je krijgt gewoon vriespuntsverlaging. Antivries anyone? ;)

Re: Scheiding door smeltpunt

Ik meen te weten dat ijsbergen uit zoet water bestaan en dat je zout kunt uitvriezen door een een niet al te geconcentreed zoutwater op een temperatuur te houden tussen het vriespunt van de zoutoplossing en 0 graden.

Je zou dus wel water uit zoutwater kunnen halen maar geen zout.

Berichten: 1.816

Re: Scheiding door smeltpunt

Altijd leuk, een brandende vraag over afkoeling. Maar volgens mij kan dat wel degelijk.

Bedenk maar eens waarom er zomer en winter diesel is.
LiA

Berichten: 3

Re: Scheiding door smeltpunt

Waarom word deze methode dan niet algemeen gebruikt. 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Scheiding door smeltpunt

Ga maar eens na wat het kost om een paar kiloliter op deze manier af te koelen.

Berichten: 3

Re: Scheiding door smeltpunt

Dus het is wel mogelijk om zoals in het voorbeeld genoemt het ijs fijn te malen (waardoor de porien worden opengebroken) en daarna de ethanol er uit te filter. Of zijn er ook oplossingen waar dit niet mogelijk is.

Berichten: 1.816

Re: Scheiding door smeltpunt

Misschien een nog mooier voorbeeld van scheiding door smeltpunt is de één-kristalbereiding van Si. Zuiver Si heeft een hoger smeltpunt dan verontreinigd Si (eutecticum).
LiA

Berichten: 4

Re: Scheiding door smeltpunt

Hetgene wat je wil doen dat kan, dit proces valt in de scheidingstechnieken onder kristalliseren. Het voorbeeld dat je aanhaalt is wel onconventioneel omdat je om een ethanol-water mengsel te gaan afkoelen meer energie gaat nodig hebben om je resultaat te bereiken dan andere methoden. voor kristallisatie moet je ook gecontroleerd kunnen afkoelen, en dit vereist dan weer speciale apparatuur en dergelijke.

Een betere manier om dit mengsel te scheiden is een destillatie. hierbij tevens tot een zuiverder product bekomen dan bij kristallisatie en de 2 componenten zijn makkelijkker te scheiden ( bij destillatie zou je topproduct het ethanol zijn en het bodemproduct het water, bij de kristallisatie zou je ijs (vast) en vloeibare ethanol verkrijgen dat je nog van elkaar moet scheiden door bv filtratie)

Reageer