Springen naar inhoud

Herbruikbaarheid ether

• Log in om te kunnen reageren

Nernst

Nernst

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2008 - 15:44

Hoi,

Bij ons op het hoger onderwijs gebruiken we bij bijna elke proef ether (uit het metalen vat), om bepaalde componenten te extraheren. Nu vroeg ik mij toch wel eens af tot hoever het gebruikte ether, na afdampen met de rotavap, nog herbruikbaar is als extractiemiddel, als we hierbij in acht nemen de gerotavapte ether voor iedere proef apart wordt bijgehouden om eventuele verontreinigingen te vermijden.

Kan iemand mij misschien ook een lijst van oplosbaarheden, van allerlei stoffen, in ether bezorgen?

mvg, Nernst

Veranderd door Nernst, 28 juni 2008 - 16:07

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 juni 2008 - 16:07

Het gevaar zit hem erin dat afgedampte ether geen stabilisator meer bevat zodat er peroxiden gevormd kunnen worden, die nogal graag boem zeggen: http://en.wikipedia...._ether_peroxide

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2008 - 21:33

Een lijst van stoffen is niet zinvol, veel te veel, zie handbook.
Maar maak er eens een UV of IR van.
En doe er een anti-oxidant in (zie vorige melding).

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2008 - 23:27

Niet het antwoord op je vraag, maar ether (diethyleter) is gewoon een klotestofje om mee te werken, ik zelf neem voor die toepassing altijd methyl-tertbutyl ether, iets minder vluchtig en heeft alle negatieve eigenschappen niet.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 juni 2008 - 06:27

ik zelf neem voor die toepassing altijd methyl-tertbutyl ether, iets minder vluchtig en heeft alle negatieve eigenschappen niet.

MTBE is een potentieel carcinogeen.

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2008 - 11:06

Tja, maar moet je het daarom niet gebruiken? Het is tenslotte een 'possible carcinogen'. Hier zijn er oneindig veel van. Het wordt echter al erger als het een 'probable carcinogen' of een 'proven carcinogen' is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures