validatie

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Berichten: 39

validatie

hallo

Ik wil een validatie aan het doen

maar weet het vechil tussen herhaalbaarheid en inra reproduceerbaarheid niet

kan iemand mij helpen heb al gegoogled maar mijn engels is net zo slecht als mijn nederlands in vakkundig gebebied

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: validatie

Wat is de context van die zin? Al ruikt het weer richting je vraag over de recovery.

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: validatie

gamzelim schreef: hallo

Ik wil een validatie aan het doen

maar weet het vechil tussen herhaalbaarheid en inra reproduceerbaarheid niet

kan iemand mij helpen heb al gegoogled maar mijn engels is net zo slecht als mijn nederlands in vakkundig gebebied

alvast bedankt
Reproduceerbaarheid heeft te maken met het opnieuw verkrijgen van de zelfde resultaten. Naar mijn idee is de herhaalbaarheid een soortgelijk iets wat gewoon verkeerd verwoord wordt.

Wat de link is tussen de reproduceerbaarheid en een validatie kan je denk ik wel zelf bedenken. Hoop dat je iets hebt aan mijn commentaar.

Berichten: 41

Re: validatie

Wij hanteren (Milieulab, NEN 7777)

Reproduceerbaarheid: Op verschillende dagen hetzelfde resultaat uit hetzelfde monster.

Herhaalbaarheid: Op 1 dag meerdere malen hetzelfde resultaat uit hetzelfde monster.

Berichten: 873

Re: validatie

Reporduceerbaarheid = eenzelfde monster op verschillende tijdstippen (= dagen) eventueel door verschillende analisten onderzoeken. Let wel dat je bv nieuwe calibratielijnen maakt, anders kom je dicht in de buurt van herhaalbaarheid.

Herhaalbaarheid = eenzelfde monster achtereenvolgens onderzoeken (in een serie) met bv dezelfde calibratielijn en dezelfde analist.

Deze criteria hanteren wij hier.

Resultaat is dat je spreiding van de resultaten behaald onder repoduceerbaarheidcondities groter is als die behaald onder herhaalbaarheidcondities.

Om enigszins iets te kunnen zeggen, statistisch, moet je minimaal een zes-tal resultaten hebben. Beter is om met een tien-tal te gaan rekenen.

edit: typefouten verbetert

Berichten: 39

Re: validatie

welke formule kan ik gebruiken voor herhaalbaarheid

1 stap gemiddelde

2de stap standaardafwijking

ik weet daarna echt niet hoe ik verder moet ik he alleen deze twee geleerd op school.:(

Re: validatie

VC=SD/Gem x 100%

Berichten: 39

Re: validatie

Kan iemand mij vertellen hoe je recovery berekent alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: validatie

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...t=0&#entry96584

Misschien een idee om je oude topics eens terug te lezen in plaats van stevast dezelfde vragen te stellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: validatie

Juist... dat vraag ik me dus ook al af.

Topic gesloten
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gesloten