chocolade

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2

chocolade

Hallo,

wij moeten voor ons profielwerkstuk glucose uit chocolade halen. We hebben het geprobeerd door chocolade met water te mengen en dit te laten inweken maar nu hebben we dus dat mengsel en weten we niet hoe we verder moeten..

Wie kan ons helpen?

Groetjes M&M.

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: chocolade

Welke middelen heb je op school tot je beschiking? Hebben jullie analystische apparaten?

Even twee vraagjes voor dat ik aankom met mogelijkheden die niet haalbaarzijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: chocolade

Hallo dames,

Het spijt me zeer om te zeggen maar het gehalte glucose in chocolade (ga ik even uit van standaard puur) is nihiel. Bakstabiele chocolade bevat wel glucose (ik vermoed een % van 5 tot 8).

Het mengen van chocolade met water geeft een pasta die zeer visceus is. Hoe je hier je water uit wilt krijgen weet ik niet. Verder zit er een ruwe 50% saccharose in de chocolade wat deels in het water gaat oplossen en deels in het vet blijft. Als er dextrose in chocolade zal zitten gebeurt het zelfde. Een bepaling op deze mannier levert dus niet snel een betrouwbare waarde op.

sorry dames.

p.s. Emailen en op het forum heeft weinig nut hoor. hou het op het forum, daar is het toch voor.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: chocolade

Het ligt er ook aan wat voor chocolade je hebt.

Zijn het chocolade nibs (ruwe chocolade) dan zit er helemaal NIETS aan toevoegingen in.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: chocolade

Labstuff, jij bedoeld zeker cacao massa. nibs zijn gebroken en gebrande stukjes cacao boon.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: chocolade

Naar mijn weten worden de bonen gebrand, de ruwe cacao zonder de schillen zijn dan de nibs. Zo worden nibs ook verkocht door de groothandel, zonder schillen dus

Google maar eens op cacao nibs

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: chocolade

Sorry Labstuff maar dat zijn allemaal marketing dingen.

Echte cacao nibs kan je bijna niet eten, die zijn verschrikkelijk bitter en zuur. :eusa_sick:

druppel chocolade of kleine palets worden ook wel nibs genoemd.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: chocolade

Ik zeg ook niet dat je ze kan eten.

De rest van mijn tekst heb ik gewist, het is zinloos om hier over in discussie te gaan.

Berichten: 84

Re: chocolade

Cacaobonen worden niet gebrand, ze worden wel zongedroogd, en zover ik weet worden ze alleen door valsspelers in cameroun met vuur gedroogd.

Cacaoboon wordt ontdaan van zijn schil, dan heb je de nib over, door wrijving smelt het nib en dat heet massa, uit massa krijg je cacaopoeder en cacaoboter.

Je kan vloeistof trouwens weer uit chocolade krijgen, moet je of persen, of in laten smelten en in isopar oplossen (2,8 gram (massa) inwegen en rond de 23-24 gram isopar J toevoegen. Goed blijven roeren en dan eruit filtreren met luchtdruk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: chocolade

Vreemd zowel bij me MBO (Levensmiddelentech Alkmaar) als bij Croklaan is mij altijd geleerd dat de cacao bonen wel degelijk worden gebroken en dan gebrand (heb het zelf meerdere malen gedaan).

het branden levert mede de smaak.

maarja processen kunnen veranderen in 5 jaar.

p.s. die vuurdrogers heb ik meer van gehoord, ook koffiebonen laten drogen met de uitlaatgassen van een diesel generator. maar dat is off topic
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 84

Re: chocolade

hmmm, naar mijn weten worden ze alleen maar tussen 2 platen tot massa gewreven, en komt er geen 'gebrand' aan te pas....

Dat vuurdrogen is trouwens een erg slechte zaak die de geur sterk kan beinvloeden, en ook vaak de smaak ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: chocolade

ken je het op 't werk even navragen? ik wil het nu graag zeker weten.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 84

Re: chocolade

Is goed, ik ben er morgen weer. Veel te vroeg op het werk, dat wel... ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: chocolade

Tuurlijk wordt cacao gebrand, dat is essentieël voor smaak en om het überhaupt eetbaar te maken.

Berichten: 541

Re: chocolade

Zie hier staat precies uitgelegd hoe en wat.

Reageer