[scheikunde] zouten en smeltpunt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] zouten en smeltpunt

Goeie middag,

ik ben bezig met een opdracht voor school (HBO) en ik heb een vraag gekregen over het smeltpunt van zouten waar ik niet echt uit kom.

De vraag is:

Bij de fysische constanten hebben zouten merkwaardig genoeg smeltpunten die afhankelijk zijn van het oplosmiddel(-mengsel) waaruit ze zijn gekristalliseerd. Hoe is dit te verklaren?

Heeft iemand hier enig idee hoe het kan dat het smeltpunt dus hoger ligt?

bij voorbaat dank,

Yvo Stegers

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] zouten en smeltpunt

Het is een vraag die ik niet begrijp. Zou dit voor alle zouten gelden? Zonder voorbeeld kom je er niet uit. Iets anders is als het gaat om het smeltpunt van een zoutmengsel. Maar het smeltpunt van een kristallijn zuiver zout is onafhankelijk van zijn voorgeschiedenis en dus ook van het gebruikte oplosmiddel.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 541

Re: [scheikunde] zouten en smeltpunt

tenzij er natuurlijk wat oplosmiddel is blijven hangen.

En het verschil kan hem zitten in het soort kristal. Sommige zouten kristalliseren in verschillende oplosmiddelen anders uit. Hierdoor kan er iets in het smelpunt veranderen

Berichten: 4

Re: [scheikunde] zouten en smeltpunt

Om heel eerlijk te zijn snap ik de vraag zelf ook niet echt maar dit is alle info die ik zelf heb:

Monograph number: 05767

Title: MDMA

CAS Registry Number: 42542-10-9

Molecular Formula: C11H15NO2

Molecular Weight: 193.24

Properties: Oil, bp0.2 100-110

Derivative type: Hydrochloride

Molecular Formula: C11H15NO2.HCL

Molecular Weight: 229.70

Properties:

Crystals from isopropanol/n-hexane, mp 147-148 (Bailey)

Crystals from isopropanol/ether, mp 152-153 (Braun)

UV max (ethanol): 286 nm (3843 Lmol^-1cm^-1)

Bij de fysische constanten (zie merk-index monografiën) hebben zouten merkwaardig genoeg smeltpunten die afhankelijk zijn van oplosmiddel(-mengsel) waaruit ze zijn gekristalliseerd. Hoe is dit te verklaren?

Misschien is het zo wat meer informatie??

Re: [scheikunde] zouten en smeltpunt

Kan iemand eens een voorbeeld geven?

Ik ben het met hzeil eens.
Maar het smeltpunt van een kristallijn zuiver zout is onafhankelijk van zijn voorgeschiedenis en dus ook van het gebruikte oplosmiddel.
Te laat :oops:

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] zouten en smeltpunt

De vraag betreft dus MDMA, de werkzame stof van ..... Aan het molecule kun je al zien dat het een tamelijk ingewikkeld organisch molecule is dat in vaste toestand mogelijk een z.g. kinetische structuur aanneemt. Ik kan mij voorstellen dat deze structuur oplosmiddelafhankelijk is. Het is geen kristal dat, thermodynamisch bekenen, de laagste (vrije) energie kiest. Want de weg daartoe kan hij niet vinden.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer