Springen naar inhoud

Beenderlijm

• Log in om te kunnen reageren

AnneV

AnneV

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2008 - 17:25

Ik heb een brandende vraag: hoe wordt beenderlijm gemaakt?! We zijn op de Lerarenopleiding bezig geweest met een onderzoek naar lijmen en de uitvoerbaarheid van lijmproefjes op de middelbare school, maar niemand van onze groep wist hoe beenderlijm nou eigenlijk wordt gemaakt, zelfs niet onze docenten. 8-[

Over beenderlijm is vooral te vinden dat het in korrels wordt verkocht die je in warm water gooit, waarna je beenderlijm hebt.
Maar ik neem aan dat die korrels niet gewoon gemalen beenderen zijn. Daar zitten dan nog te veel stoffen in die je niet wilt hebben in je lijm.
Hoe wordt uit beenderen lijm of grondstoffen voor lijm gewonnen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 30 juni 2008 - 18:05

Ik heb ooit eens om een bouillon te maken botten overnacht heet getrokken (niet koken) de volgende dag zachtjes verwarmend tot een derde volume teruggebracht. Afgekoeld en in de koelkast gezet. Na een nacht was het een harde gel die schat ik in, het als lijm prima zou doen.

Huidenlijm en Beenderlijm
Dit zijn collageenlijmen.Beenderlijm wordt uit verschillende botten gemaakt en huidenlijm wordt gemaakt van dierenhuiden, welke worden geweekt in kalk. Daarna worden de eiwitten geŽxtraheerd. Er worden verschillende extracties gedaan en elke extractie geeft een lijm met een specifiek "Bloomgetal‚ÄĚ.

Bron http://www.labshop.n... CATALOGUS1.pdf

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2008 - 20:01

Heb in mijn jeugdjaren gezeten in vakantiekampen, onder de rook van zo'n fabriek. De stank was niet te harden. Veel plezier met je experimenten.

AnneV

AnneV

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2008 - 20:21

Haha. Nou, gelukkig stonken onze proeven niet zo. :P
Wel opmerkelijk dat ons eigen recept (piepschuim in Xyleen) veel beter werkt dan alle recepten die we op internet hebben gevonden :D

Maar ik ben dus eigenlijk vooral opzoek naar de manier waarop het in de fabriek wordt gemaakt (vroeger of nu), de huis-tuin-en-keukenmanier is wat minder van belang nu (die fase hebben we gehad ;) )

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 30 juni 2008 - 20:36

Misschien dat de volgende firma's meer informatie kunnen verstrekken.
http://www.amstelpro...n/bone_glue.htm
http://www.sonac.biz...id=90#technisch

SamtheChemist_CF

SamtheChemist_CF

• >250 berichten
  • 560 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2008 - 09:59

Dat piepschuim in xyleen goed werkt verbaast me niets aangezien je door het xyleen de bolletjes piepschuim (geexpandeerd polystyreen) verweekt. Wanneer de xyleen verdampt hard het polystyreen weer uit en hecht best goed en is dus goed als lijm te gebruiken.

Maar heb je al een poging gedaan om de producent van het beenderlijm eens te bellen? Uit eigen ervaring weet ik dat producten wel willen aangeven hoe het gemaakt wordt. Je krijgt waarschijnlijk niet alle info maar vast wel genoeg om je vraag te beantwoorden.

cschaeke

cschaeke

• >25 berichten
  • 54 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juli 2008 - 15:00

In een boek dat mijn baas ooit geschreven heeft over lijmen staat het volgende over het proces om beenderlijm te maken:

1 Vers vleesafval van huiden wordt eerst met water van bloed gezuiverd
2 Het schone huidafval wordt met kalkmelk gemengd en 2-3 weken opgeslagen
3 Het kalk wordt door te wassen met water of toevoeging van zuur verwijderd
4 De vleesresten worden door koken met water zoveel mogelijk opgelost
5 De lijmoplossing wordt gebleekt met zwavelzuur en/of natruimhydrosulfaat
6 Zeven door houtskool geeft een heldere oplossing
7 De lijmoplossing wordt ingedampt tot ongeveer 30% vaste stof en dan in vorm gegoten en gestold tot blokken of platen.

je kunt hieraan vanalles toevoegen om eigenschappen zoals hechting, viscositeit en hardheid te beinvloeden.

perchloor

perchloor

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2009 - 15:55

beenderlijm en ook huiden- en vislijm zijn collageenlijmen
collageen is een eiwit dat door de mens niet verteerd wordt en ook niet in vlees mag zitten dat is aan te tonen door een bepaald aminozuur (proline) komt dat in vlees voor dan zijn er botten meeverwerkt
Vroeger werden de grote huiden van bijv. koeien een 10 tal weken met kalk op een hoop gelegd om vleesresten te verwijderen
daardoor ging ook een deel van het collageen verloren en werd de lijm die er uitgemaakt werd minderwaardig
daarom gebruikte men vaak huiden van kleine dieren zoals konijn, hermelijn e.d.
die konden eerder verwerkt worden en gaven een betere lijm dwz lijm met een hoger bloomgetal
de lijm werd dan ook vaak konijnenlijm genoemd ook nu wordt die term gebruikt om lijm met een hoog bloomgetal te krijgen
de lijm wordt door koken uit de huiden of botten gehaald
vislijm kan uit visafval worden gemaakt vooral de blaas deze lijm is vloeibaar en wordt koud verwerkt
de zwemblaas van de steur geeft een zeer goede lijm en wordt in Rusland o.a. gebruikt om goudfolie voor de iconen op hout te plakken
de huiden- en beendrelijm werd vroeger op een gaas uitgegoten
tegenwoordig valt de lijm op een hete trommel en ontstaan er korrels
de meeste collageen wordt in de voeding verwerkt zoals drop
collageen lost niet meer op in water maar wordt er in geweekt
daarna wordt het water/lijm mengsel op 70į verwarmd
met dat warme mengsel wordt gelijmd bij afkoeling vormt de lijm een gel
beendelijm heeft een laag bloomgetal en geeft daardoor een sterke starre verbinding bij een hoger bloomgetal onstaat er een meer flexiebele lijmverbinding
voor fineer wordt gewone vislijm gebruikt omdat die langzamer gelleert dus je hebt meer tijd om te schuiven met de finneer
Steurlijm wordt alleen gebruikt in zeer spcifieke gevallen ze is duur
dat komt omsdat de steur vooral wordt bejaagd om zijn kaviaar en de rest laat men gewoon wegrotten
labshop in Twello heeft alle lijm op voorraad ook de lijmkoker en spiciale lijm kwasten
er mag aan een lijmkwast geen bus van metaal zittendat regeert met de lijm maar kan ook roest vormen, die dan heel moeilijk te verwijderen is
lijmverbingdingen zijn met warm water weer te herstellen

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures