Springen naar inhoud

- - - - -

Ontruiming bij ADM Cocao koog a/d zaan!

• Log in om te kunnen reageren

Ghris

Ghris

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2008 - 18:10

Een collega van me had per ongeluk een paar druppels acrylonitril in een bak met zoutzuur laten vallen, toen daar behoorlijk sterke dampen/rook vanaf kwam, heeft hij alarm geslagen uit angst voor blauwzuurgas. Vervolgens is het hele gebouw (laboratoriums + ICT afdeling en deel van fabriek) ontruimd, kwamen er 6 brandweerauto's, hele hoop politie en ambulances.

Lekker, zo'n 1-2 uur buiten zitten met het weer van vandaag, maar ik vraag me wel af of er uberhaubt blauwzuurgas kan ontstaan door een acrylonitril-zoutzuur combinatie? Oja, ik bleek gister met het acrylonitril naast de kookplaat op standje 10 te hebben gezeten... Ook lekker handig he? ;) Aangezien acrylonitril niet veel nodig heeft om te ontbranden en dan dus wel HCN te produceren.

De pers was trouwens aanwezig ook, dus misschien dat het straks nog op het nieuws komt bij een of ander aftands regiokanaaltje.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3332 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 juli 2008 - 19:23

oepsie.

maar beter wel alarm slaan dan niet doen en nog grotere problemen

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2008 - 23:14

Dat naast de kookplaat staan met acrylonitril, dan zou ik me niet echt zorgen maken over brandbaarheid. Meer over giftigheid: http://physchem.ox.a...ylonitrile.html

Ghris

Ghris

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2008 - 16:52

Dat naast de kookplaat staan met acrylonitril, dan zou ik me niet echt zorgen maken over brandbaarheid. Meer over giftigheid: http://physchem.ox.a...ylonitrile.html

Nouja, ik kan zo met mn neus boven die fles hangen, aangezien HCN pas vrijkomt na verbranding in deze vloeistof.

P.S.
Wat er uiteindelijk bij vrijkwam was hoogstwaarschijnlijk salmiak ^^ ammonia verbinding vs zoutzuur.

Veranderd door Ghris, 02 juli 2008 - 16:54

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2008 - 18:34

Nouja, ik kan zo met mn neus boven die fles hangen, aangezien HCN pas vrijkomt na verbranding in deze vloeistof.

P.S.
Wat er uiteindelijk bij vrijkwam was hoogstwaarschijnlijk salmiak ^^ ammonia verbinding vs zoutzuur.

Het gaat niet alleen op HCN...
De stof acrylonitril zelf is ook zeer giftig!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures