Aanschaf XRF

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Aanschaf XRF

Wij willen binnenkort een nieuwe XRF aanschaffen.

Nu hebben we 3 leveranciers gevonden die ons een apparaat willen verkopen alleen de prijzen liggen nogal ver uiteen (140000 - 250000).

Het gaat hierbij om een model 4kW golflengte dispersief met autosampler.

De leveranciers die wij hebben geselcteerd zijn

Bruker, PANalytical en Thermo.

Graag willen wij horen hoe jullie ervaring is van de verschillende leveranciers. Onderhoud, services helpdesk en software problemen.

rip1968

Berichten: 278

Re: Aanschaf XRF

Toevallig zijn wij ook aan het orienteren voor een nieuwe WDXRF. Zitten nu in de fase of er geld vrij gemaakt gaat worden. Heel erg in het begin dus. Hebben aangeven waarom er een nieuwe moet komen en gaan ons niet verder orienteren totdat we dat weten. Waarschijnlijk word het ook een keuze uit de 3 die jij noemt.

Op dit moment hebben we een Bruker uit 1995, heel oud dus.

Bruker:

Service is gewoon goed. Wij hebben geen onderhoudscontract (doen veel zelf) en wanneer het echt niet lukt komt er dus een service engineer. Deze is er vaak de volgende dag al. Kunnen ze het niet oplossen, wat overigens weinig voorkomt ook al hebben we een oud beestje, dan trekken ze een Duitser van de plank die er de volgende dag is.

Wat ik gezien heb van de nieuwe generatie software ziet er allemaal goed uit. Mijn ervaring met Bruker dus.

Thermo:

Gezien de andere apparatuur die we hebben van de firma Thermo en de ervaring van hun support afdeling zou ik zeggen: Niet doen! Het is dat ook wij bij 3 leveranciers moeten gaan kijken en deze zal er waarschijnlijk toch tussen zitten, maar valt voor mij al af. Heb een keer 9 maanden moeten wachten op een onderdeel voor een GFAAS, omdat we die zelf als sparepart wilden hebben. Gezien de eerdere ervaringen wisten we dat het lang ging duren voor het binnen zou zijn, dus zeer optijd besteld.....Onacceptabel lijkt me, maar je bent van ze afhankelijk. Aan de telefoon word je tig keer doorverbonden en dan heb je nog niet de juiste persoon Dan moet je blij zijn als je 3 dagen later eindelijk word terug gebeld, maar ook dan moeten ze nog een en ander uitzoeken. En dat terwijl je je er elke dag achteraan zit. Mijn ervaring met Thermo dus.

PANalytical:

Ook een goed apparaat heb ik vernomen van "collega's". Zijn schijnbaar goed verbeterd sinds de jaren 90. Verder ken ik dit bedrijf niet zo. Maakt wel z'n eigen rontgenbuizen (bruker dacht ik ook wel) en dus goed afgestemd op de WDXRF lijkt me. Software is dacht ik dezelfde als Thermo gebruikt, maar mij onbekend qua er meer werken.

De apparaten zullen elkaar niet veel ontlopen. Het draait ook veel om de software.

Bruker is zeker de duurste als marktleider, maar naar mijn mening heb je dan ook wat. Dat bedrijf is ook met service mensen en vertegenwoordigers aan het uitbreiden.

Thermo is voor mij dus kansloos, teveel gesjor aan de organisatie. Hoevaak zijn ze de afgelopen 2 jaar wel niet van naam verandert???

PANanlytical ken ik niet heel goed, zoals ik al zei.

Ik zou ook een je eigen monsters laten meten bij de verschillende bedrijven. Ga zelf kijken, is allemaal mogelijk als het om zoveel geld gaat. Je zit er toch weer 10-15 jaar aan vast. Laat ze maar zien hoe goed hun apparaat is.

Berichten: 1

Re: Aanschaf XRF

Ik zou juist zeggen: kijk WEL bij Thermo.

Wij hebben ruim 12 jaar XRF ervaring met Thermo in ons instituut.

Ik vind dat de service juist wel heel goed gaat, onze machine staat 24 uur 7 dagen in de week te meten en mocht er overhoopt een probleem zijn (gebeurt trouwnes zelden) dan staat Thermo juist voor ons heel snel klaar! (Trouwens niet alleen met de XRF maar ook voor onze ICPMS)

@ race against the machine : "Hoevaak zijn ze de afgelopen 2 jaar wel niet van naam verandert???"

Ik kan je vertellen: voor zover ik weet geen keer. En trouwens niet alleen Thermo (voorheen ARL) is van naam verandert, Panalytical heette eerst Phillips en Siemens heet nu Bruker! Dus niet zulke onzin uitroepen graag!

Berichten: 278

Re: Aanschaf XRF

Bruker heeft Siemens gekocht en dat was het dan (rond 1996 ongeveer)

Heeft Philips niet de xray afdeling afgestoten wat toen panalytical is gaan heten? (in 2003)

Thermo is heel wat van naam veranderd in laatste 2 jaar. Dan werd er weer een afdeling verkocht/aangekocht en een nieuwe naam volgde.

Thermo

Thermo Scientific

Thermo Fisher

Thermo Fisher Scientific

En nog wel een aantal namen van wat het is geweest. Ik kan er even niet op komen hoe het verder terug heette.

Lees mijn vorige post waarom ik niet tevreden ben over thermo. Ze maken ook dingen in China enzo, levertijd is echt waardeloos.

Van die andere apparatuur in ons lab wat van thermo is, is de support net zo. Beroerd naar ons idee.

Het is maar wat je gewend bent denk ik. Misschien hebben jullie wel een 24uur onderhoudscontract. Dan moeten ze wel snel voor jullie klaarstaan.

Bij mijn bedrijf hebben we nergens een onderhoudscontract dus zo kan je heel wat vergelijken qua firma's. En thermo komt dan heel slecht uit de bus kan ik je zeggen.

Berichten: 223

Re: Aanschaf XRF

Heeft Philips niet de xray afdeling afgestoten wat toen panalytical is gaan heten? (in 2003)
panalytical heeft/had in ieder geval wel wat met Philips te maken

Berichten: 20

Re: Aanschaf XRF

Wij werken al 4 jaar met PANalytical, eerst een tweedehands toestel van in de middeleeuwen dat zijn jaren dienst inmiddels bewezen heeft. Sinds mei een nieuwe axios minerals.

Een overzichtelijke software die logisch opgebouwd is.

De ervaring met PANalytical is een zeer goede en snelle service, bekwame mensen voor training en ondersteuning. Kortom een tevreden klant,...

Re: Aanschaf XRF

Hierbij wil ik iedereen bedanken voor hun reactie.

groeten

rip1968

Re: Aanschaf XRF

rip1968 schreef:Hierbij wil ik iedereen bedanken voor hun reactie.

groeten

rip1968
De beslissing is genomen binnen het bedrijf en de keuze is gevallen op PanAnalytical ;)

Reageer