calcium chloride - dunne darm

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

calcium chloride - dunne darm

Hallo allemaal,

Ik loop al een jaar met deze vraag rond.

Ik heb een aardige indiactie dat calcium chloride, wanneer het wordt opgelost in een vloeistof (bijvoorbeeld melk, karnemelk, etc), gezamenlijk met andere verbindingen (fosfaten, eiwitten, etc) een onoplosbare verbdinding kan vormen die er uiteindelijk toe leidt dat het calcium neerslaat op de darmwand van de dunne darm en daar een beschermende werking geeft.

Ik kan het helaas niet onderbouwen met een hypothese, theorie.

Wie kan me uitleggen welke weg calcium bronnen (carbonaat, fosfaat, maar vooral chloride) afleggen van de vloeistof tot aan de darm.

alvast bedankt.

T-F

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: calcium chloride - dunne darm

Als dat neerslaat op de dunne darm, verknoei je meteen de permeabiliteit van de darmwand, zodat er geen voedingsstoffen meer door kunnen, al denk ik dat alles netjes in oplossing blijft, omdat nergens in ons maagdarmkanaal een neutrale pH heerst.

Berichten: 3

Re: calcium chloride - dunne darm

Aan het eind van de dunne darm is de pH vrij neutraal en kan dus mogelijk neerslaan. Ik vraag me allereerst af, wat in het eerste traject geberud.

Calcium chloride lost op bijv. melk voordat het wordt geconsumeerd. Calcium en chloride vallen uitéén, zullen die reageren met andere melk bestanddelen en gaan een onoplosbare verbinding aan die mogelijk de maag overleven?

Ik heb zeer goede resultaten verkregen met het beschermen van de darmwand, mits de dosering niet te hoog wordt, aangezien de darm dan inderdaad niets meer kan opnemen. Ik kan alleen de goede resultaten niet verklaren.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: calcium chloride - dunne darm

In welk verband moet ik dit zien? Je hebt het bijvoorbeeld over een beschermende laag op de darmwand. Bescherming waartegen?

Dat er misschien een neerslag zou ontstaan sluit ik niet uit, daar heb ik domweg geen verstand van. Maar waarom zou dat neerslag op de dunne darm neerslaan en niet op de andere vaste delen die zich in de dunne darm bevinden? Oftewel, poept men die neerslag (als die er al is) niet gewoon uit?

Kortom, ik heb het gevoel dat ik een heel stuk verhaal mis (misschien bewust vanwege lopende onderzoeken, misschien onbewust).
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 3

Re: calcium chloride - dunne darm

Het idee is het volgende:

Calcium op de darmvilli kan volgens verschillende studies darmkanker vóórkomen en de micro flora verbeteren. In verschillende praktijk studies met honden en katten zijn zeer mooie resultaten gevonden. Minder sterfte, minder darm problemen, minder medicijn gebruik, mooiere vacht, minder vaak ziek, etc. Het betreft hier een calcium bron die oplost in de melk van jonge honden en katten, of die oraal wordt toegedient.

Indien een bepaalde calcium bron oraal wordt toegediend kan ik me theoretisch voorstellen dat deze calcium niet oplost bij de lage pH van de maag, de dunne darm voor een groot deel passeert en aan het eind van de darm wordt opgenomen door de darmwand. Dat wil zeggen het zuur (bijvoorbeeld azijnzuur, citroenzuur) wordt opgenomen en het mineraal slaat neer op de villi. Het zout valt op die plek uiteen en het mineraal komt als eerste in contact met de villi. Ook dit is hypothetisch, maar ik kan me daar wat bij voorstellen.

Indien echter dezelfde calcium bron in de kattenmelk wordt opgelost, begrijp ik het proces niet meer. We zien vergelijkbare resultaten van de uitwerking van deze calcium bron geconsumeerd vanuit de melk of vanuit droge vorm (geextrudeerde vorm). Vanuit de melk zou ik me voor kunnen stellen dat het calcium eveneens neerslaat met wei-eiwitten of caseine of beschikbare fosfaten, voordat de melk wordt geconsumeerd. Maar welke weg loop deze calcium, in welke vorm, dan af om uiteindelijk zijn uitstekende werk te doen in de darm?

Berichten: 2.337

Re: calcium chloride - dunne darm

Waarom niet gewoon als Ca+2? Of worden die geabsorbeerd voor ze neerslaan?

Het lijkt me toch wel dat maar een heeeeeeeeeeeeeeeeeel klein percentage effectief op die darmwand gaat neerslaan niet? 8-)

Re: calcium chloride - dunne darm

Calcium op de darmvilli kan volgens verschillende studies darmkanker vóórkomen en de micro flora verbeteren. In verschillende praktijk studies met honden en katten zijn zeer mooie resultaten gevonden.
Kun je de publicaties eens geven of de tijdschriften en data van publicatie. Misschien dat we dan wat duidelijker krijgen waar het nu prcies over gaat.

Calcium en neerslagen op darmvilli lijken me op het eerste gezicht niet samen te gaan omdat de villi oa de opname van Ca-ionen verzorgen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: calcium chloride - dunne darm

Indien echter dezelfde calcium bron in de kattenmelk wordt opgelost, begrijp ik het proces niet meer. We zien vergelijkbare resultaten van de uitwerking van deze calcium bron geconsumeerd vanuit de melk of vanuit droge vorm (geextrudeerde vorm). Vanuit de melk zou ik me voor kunnen stellen dat het calcium eveneens neerslaat met wei-eiwitten of caseine of beschikbare fosfaten
Slechts een klein percentage van het toegevoegde calcium zal neerslaan.

Melk opzich is vrij calcium rijk en met eiwitten reageert het niet zo makkelijk. Verder wordt er bij kaasmelk vaak calciumchloride toegevoegd en ik heb daarbij nooit neerslag gezien op de bodum van de ketels.

Er is al melk op de markt met extra calcium en zelfs sinasappelsap met calciumchloride er in.

Calciumchloride is redelijk goed te gebruiken omdat het in de maag niet veel kan reageren. Of je nu calcium bij zoutzuur gooi in je maag of in een tank, de reactie is het zelfde en de calciumchloride blijft in de maag calciumchloride.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 292

Re: calcium chloride - dunne darm

Ik snap persoonlijk niet hoe Calcium een invloed kan hebben of het ontstaan van een kanker.

Zou je dit even kunnen toelichten T-F.

Zal het Calcium binden aan het negatief geladen DNA en zo een de kans op een mutatie verlagen of hoe gebeurt dit?

Edit : even nog eens het topic doorlezen en heb volgens mij het anwtoord op mijn vraag gevonden.

Het is beschermende laag die contact tussen de darmwand en carcinogene stoffen verlaagt waardoor de kans op mutaties daalt.

Nu dit zal niet helpen tegen overgeërfde muaties of mutaties door straling.

Noot aan mezelf : lees het topic eens goed door vooraleer vragen te stellen :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: calcium chloride - dunne darm

Ik ben het met gerard eens. Ik wil eerst wel een betrouwbare bron hebben waar in dit wordt beschreven.

Persoonlijk heb ik nog nooit van deze interactie gehoord wel wat gevonden bron1 en bron 2. In de tweede bron staat dat calcium ionen positief effect hebben op darmkanker. Hier spreekt met niet over een neerslag.

MvG Ron

Reageer