Springen naar inhoud

compendium anorganische reacties

• Log in om te kunnen reageren

Ambidexter

Ambidexter

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juli 2008 - 22:56

Weet iemand een titel van een compendium van bekende reacties in de anorganische chemie?
Ik heb een maal een dergelijk boek in handen gehad in een boekwinkel. (Een lijvig ding van een paar duizend pagina's.) Een dergelijk ding bestaat dus, maar ik kan er geen titel of ISBN van vinden.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2008 - 08:10

"Gmelins Handbuch der Anorganische Chemie" is een standaard reekswerk. De meer moderne volumes zijn in het Engels uitgegeven.

Dit is wel niet iets voor in je persoonlijke boekenkast, wegens veel te duur, maar het zal wel aanwezig zijn in een universiteitsbibliotheek.

Ambidexter

Ambidexter

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2008 - 19:04

Dank je, Jooken!

Ik zal kijken in de bibliotheek van de faculteit.

Edit: meer titels zijn uiteraard welkom :-)

Veranderd door spidey, 04 juli 2008 - 19:39

Chemistry-Kim

Chemistry-Kim

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2008 - 20:06

[knip]

Nadeel, (tenminste in hoeverre nadeel.. dat is persoonlijk) kan zijn dat de boeken wel in het Engels zijn. Ze zijn verder (bijna) allemaal wel .pdf bestanden en kan je gewoon openen met Adobe Reader. Vind je er wat tussen? gewoon zoeken of je het boek ergens kan kopen van selexyz ofzo en anders gewoon ergens proberen uit te printen.
(dit heb ik zelf ook gedaan alleen dan met andere boeken)

Maar je kan wel een berg boeken vinden daar, neem dat maar van me aan ;)
echter of je zal slagen, kan ik je natuurlijk niet garanderen.. ik weet ff niet meer zo goed wat je nou zocht of dat er ook bij stond.. mijn excuses

Veranderd door Jorim, 06 juli 2008 - 22:37

Ambidexter

Ambidexter

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2008 - 23:57

Dank je, Blackrose!

Engels is helemaal geen probleem, dus ik ben benieuwd of er bruikbare databoeken tussen zitten. Het gaat me om informatie over anorganische verbindingen: fysische eigenschappen en natuurlijk chemische reacties en synthese.

Mijn interesse gaat uit naar molybdeen en zirkoon verbindingen. Ik heb deze elementen in de vorm van oxides, maar wil graag de zouten (Mo en Zr als kation) en de complexen (Mo en Zr met liganden als anion) hebben.
Het probleem begint al bij: welke oxides heb ik eigenlijk?

Chemistry-Kim

Chemistry-Kim

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 juli 2008 - 09:13

Ja, ik denk dat je dan echt die eBooks wel ff kan proberen dan. Als je wil stuur ik je wel wat links? scheelt wat zoekwerk.

[knip]

en verder kan je zelf nog ff er tussen zoeken naar wat jij zelf zoekt.

Als je wilt; stuur ik je wel links, zeg jij het maar

Veranderd door Jorim, 06 juli 2008 - 22:35

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juli 2008 - 22:23

Ik heb deze elementen in de vorm van oxides, maar wil graag de zouten (Mo en Zr als kation) en de complexen (Mo en Zr met liganden als anion) hebben.
Het probleem begint al bij: welke oxides heb ik eigenlijk?

Van Mo heb je zeer waarschijnlijk MoO3 en van Zr heb je zeer waarschijnlijk ZrO2. Beide zijn witte vaste stoffen. MoO3 kan een beetje grijs zijn.

Van Mo kun je eigenlijk geen zouten maken met een simpel kation. Mo vormt molybdaten in anion vorm. De meest gangbare is Mo7O246-. Het ion MoO42- is echter ook mogelijk. De molybdaten kun je makkelijk maken uit MoO3. Het laatste lost op in een oplossing van NaOH en dan heb je molybdaat-ion in oplossing. Bij voldoende hoge pH heb je MoO42-. Molybdaat ionen zijn kleurloos. Met een milde reductor kun je zgn. molybdeenblauw kijgen. Bij zeer sterke reductie krijg je bruin/rode oplossingen met Mo3+-complexen.

Zirkoon oxide is zeer inert en ik denk niet dat je dat in oplossing krijgt, tenzij je beschikt over geconcentreerd HF. ZrO2 lost wel op in gesmolten NaOH. Je krijgt dan zirconaat van onduidelijke samenstelling. Bij zeer sterk aanzuren (pH < 0) krijg je dan zirkonyl ionen in oplossing, ZrO2+. Deze laatste ionen zijn kleurloos. Volgens mij is zirkoon alleen stabiel in waterige oplossing in de +4 oxidatie toestand en zijn het allemaal kleurloze en zeer sterk gehydrolyseerde entiteiten. Niet echt interessant.

Ambidexter

Ambidexter

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2008 - 03:26

Van Mo heb je zeer waarschijnlijk MoO3 en van Zr heb je zeer waarschijnlijk ZrO2. Beide zijn witte vaste stoffen. MoO3 kan een beetje grijs zijn.

[knip] Het merendeel gaat over echt complexe (ingewikkelde) moleculen, veel over organometaalchemie. Ik wil het zelf graag wat simpeler houden. Wel heb ik gevonden dat ik zeer waarschijnlijk MoO2 heb. De kleur is middengrijs, absoluut niet wit of lichtgrijs. MoO2 is gelukkig volgens Handbook of inorganic chemicals 2003 gemakkelijk te oxideren naar MoO3.

Van Mo kun je eigenlijk geen zouten maken met een simpel kation. Mo vormt molybdaten in anion vorm.

Ik meende dat er een sulfaat bestaat: MoSO4, of een sulfaat complex [MoSO4]2-, [Mo(SO4)2]2-. (Hier teer ik even alleen om m'n geheugen...)

De meest gangbare is Mo7O246-. Het ion MoO42- is echter ook mogelijk. De molybdaten kun je makkelijk maken uit MoO3. Het laatste lost op in een oplossing van NaOH en dan heb je molybdaat-ion in oplossing. Bij voldoende hoge pH heb je MoO42-. Molybdaat ionen zijn kleurloos. Met een milde reductor kun je zgn. molybdeenblauw kijgen. Bij zeer sterke reductie krijg je bruin/rode oplossingen met Mo3+-complexen.

Klinkt goed! Nu nog zoeken naar de kristalvormen. Wat mag ik van MoO42- verwachten?

Zirkoon oxide is zeer inert en ik denk niet dat je dat in oplossing krijgt, tenzij je beschikt over geconcentreerd HF.

Hmmm. Ik was van plan om een beetje rustiger aan te doen. Is er niet iets mogelijk als smelten met zwavel? Het wil met andere metalen wel eens gebeuren dat er dan een sulfide of sulfaat ontstaat, of een mengsel.

ZrO2 lost wel op in gesmolten NaOH. Je krijgt dan zirconaat van onduidelijke samenstelling. Bij zeer sterk aanzuren (pH < 0) krijg je dan zirkonyl ionen in oplossing, ZrO2+. Deze laatste ionen zijn kleurloos. Volgens mij is zirkoon alleen stabiel in waterige oplossing in de +4 oxidatie toestand en zijn het allemaal kleurloze en zeer sterk gehydrolyseerde entiteiten. Niet echt interessant.

En Zr+4 is dus moeilijk te maken, begrijp ik :-|

[knip}, dank voor de tip!
Ik weet inmiddels dat Ch. 61 uit Mellor's Inorganic and theoretical chemistry over molybdeen gaat. Nu nog dat boek zoeken. [|:-)] Suggesties?
Verder is het nog niet gelukt om een naslagwerk met stofeigenschappen op te sporen. Dat is toch wel erg belangrijk om te hebben, als ik straks wil kunnen bepalen welke reactieproducten ik nu heb gekregen.
Dus ja, als je voor die beide een link hebt, heel graag. :)

Veranderd door Jorim, 06 juli 2008 - 22:39

Chemistry-Kim

Chemistry-Kim

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2008 - 09:44

Dat boek wat je zocht: inorganic and theoratical chemistry staat hiertussen:
[knip]

verder staan er ook andere boeken van inorganic chemistry, maar de boek die je zoiezo al zocht staat erbij!

Veranderd door Jorim, 06 juli 2008 - 21:38

Ambidexter

Ambidexter

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2008 - 10:18

Maar het is niet compleet:
[knip]

Veranderd door Jorim, 06 juli 2008 - 21:39

Chemistry-Kim

Chemistry-Kim

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2008 - 11:12

tja dan weet ik het ook niet, ik weet zelf nog niet zoveel ervanaf dus kan ik je zoiezo al vrij moeilijk ermee helpen.

[knip]

Veranderd door Jorim, 06 juli 2008 - 21:40

Ambidexter

Ambidexter

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2008 - 13:32

(...)
Wel heb ik gevonden dat ik zeer waarschijnlijk MoO2 heb. De kleur is middengrijs, absoluut niet wit of lichtgrijs. MoO2 is gelukkig volgens Handbook of inorganic chemicals 2003 gemakkelijk te oxideren naar MoO3.

Update: Handbook of Chemistry and Physics alsmede Wiki geven aan dat MoO2 paars-zwart is. Het grijze oxyde is Mo2O3.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2008 - 21:28

Deze pagina is misschien ook nog wel interessant voor jou:

http://woelen.scheik...lutions/mo.html

Dit is een foto van mijn sample van MoO3:

http://woelen.scheik...m_trioxide.html

Ik heb nog steeds zeer sterke twijfels of jij iets anders hebt dan MoO3. Voeg eens wat van jouw poeder toe aan een overmaat van oplossing van matig geconcentreerd NaOH. Als het daarin gemakkelijk oplost (evt. een klein beetje verwarmen) en de oplossing wordt kleurloos (of evt. heel licht blauw vanwege reducerende onzuiverheden in de NaOH of MoO3), dan is het MoO3. Als het niet oplost, dan is het een ander oxide.

Veranderd door woelen, 06 juli 2008 - 21:30

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 juli 2008 - 21:31

Deze pagina is misschien ook nog wel interessant voor jou:

http://woelen.scheik...lutions/mo.html

Dit is een foto van mijn sample van MoO3:

http://woelen.scheik...m_trioxide.html

Ik heb nog steeds zeer sterke twijfels of jij iets anders hebt dan MoO3. Voeg eens wat van jouw poeder toe aan een overmaat van oplossing van matig geconcentreerd NaOH. Als het daarin gemakkelijk oplost (evt. een klein beetje verwarmen) en de oplossing wordt kleurloos (of evt. heel licht blauw vanwege reducerende onzuiverheden in de NaOH of MoO3), dan is het MoO3. Als het niet oplost, dan is het een ander oxide.

*** waarom pas jij nu je post aan terwijl ik net een melding maak over het MoO3 wat geen subscript had :P

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 06 juli 2008 - 21:49

1.3. Het plaatsen of promoten van illegale zaken, zoals illegale software, links, cracks en serials , etc. is verboden. Topics die hierover gaan of die schijn opwekken zullen onmiddellijk worden verwijderd!

Het is niet toegestaan materiaal met copyright te posten zonder vermelding van de bron, tenzij het copyright van u of van het forum is.

Vriendelijk verzoek om de illegale verwijzingen niet meer te plaatsen. Lees de Algemene Regels nog eens!

Voor vragen of opmerkingen kan je me mailen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures