Natriumdichloorisocyanuraat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 84

Natriumdichloorisocyanuraat

Hallo,

Ik werk bij Intertoys, waar we ook zwembaden verkopen, met daarnaast wat producten om het water goed te houden.

Daarvan zijn de meeste chloorproducten.

Nu zei ik tegen mijn baas dat het eigenlijk niet toelaatbaar is om al dat chloor zo vrij in de winkel te leggen (kinderen kunnen zomaar denken dat het pepermunt is oid). Als weerwoord gebruikte hij dat er een beveiligde dop op zat voor de kinderen.

Vervolgens ben ik de potten na gaan lopen, en ze hadden allemaal wel een kindersluiting, maar geen van alle chloorpotten waren goed afgesloten, zodat de kindersluiting niet werkte. Ik ben ze toen afgegaan om goed dicht te doen, waarbij 1 pot Natriumdichloorisocyanuraat granulaat zo slecht dichtzat, dat de pot onder de dop vandaan viel, met gevolg dat er een stofwolk vrij kwam, en granulaat over de stelling en grond kwam. Ik heb veel van dit stof ingeademd. Hierna riep ik een collega zodat hij klanten op afstand hield, waarna ik een stoffer en blik had gehaald om het ergste weg te halen, waarbij ik weer behoorlijk veel stof inademde.

Ik heb het toen grondig schoongemaakt met een stofzuiger, waarna ik zelf me helemaal niet goed begon te voelen. (hoesten, hoofd werd zwaar en hartslag verhoogde sterk, waardoor ik dacht dat er mogelijk zuurstof werd onthouden van mijn lichaam)

Ik heb gelijk geprobeerd te zoeken wat dit stofje precies kan aanrichten, maar kon niet duidelijk vinden wat er precies kan gebeuren met je lichaam als je dat inademt.

Nu is mijn vraag of iemand weet wat er mogelijk is aangericht, en waar de 'symptomen' vandaan komen. (misschien psychisch, mischien ppm overschreden?) Ik voel me nu weer redelijk normaal op wat hoesten na.

Groetjes,

Chris

Berichten: 2.337

Re: Natriumdichloorisocyanuraat

Ventilation exhausts or appropriate breathing apparati should be installed wherever this chemical is handled. Protective gloves and clothing should also be worn. Exposure symptoms are coughing, sore throat, redness on skin or around eyes, burns, pain and/or loss of vision. Repeated or prolonged exposure can cause dermatitis. Indigestion should be treated with rest, water to rinse out the mouth and medical attention. Vomiting should not be induced. In firefighting, drums and containers may be cooled with water spray on condition that the substance does not come into contact with water. Spills should not be washed into any public sewage system.

Dit vond ik opd e Engelse wikipedia je had blijkbaar beter eerst voor je zelf gezorgd en daarna pas die stoffer en blik gehaald. 8-)

Ik ken iemand die hetzelfde als jou is tegengekomen en die heeft daar niks van last nog van gekregen dus je mag gerust zijn. :)

Berichten: 84

Re: Natriumdichloorisocyanuraat

Oke dan, er zijn dus geen blijvende problemen? Dat is mooi!

Maar ik ga niet eerst voor mezelf zorgen, als je een winkel vol met kinderen met hun ouders hebt.

Thanks voor je reactie!

Berichten: 2.337

Re: Natriumdichloorisocyanuraat

Kon je niet even een andere werknemer vragen eidereen weg te houden? ;)

Ok ik begrijp je wel maar bij veel stoffen heb je niet de tijd om 5 minuten te wachten. 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Natriumdichloorisocyanuraat

Toch even naar de dokter gaan en uitleggen wat er gebeurd is. Chemische labels zeggen soms te veel en soms te weinig. Better safe than sorry.

Berichten: 3.145

Re: Natriumdichloorisocyanuraat

Met dat natrium dichloorisocyanuraat houd je geen blijvende gevolgen over. Als je je nu weer goed voelt, dan is er niet veel aan de hand. Wat het doet in je lichaam is chloor vormen, heel langzaam. Daarnaast onstaat isocyanuurzuur. Het laatste is niet giftig en doet verder niets, in ieder geval niet in de hoeveelheden die jij hebt binnen gekregen. Het chloor zorgt voor extreme irritatie en kan benauwdheid veroorzaken (irritatie in de longen --> vochtontwikkeling --> benauwdheid). Dit kan erg gevaarlijk zijn, maar als het gevolg na een dag weer weg is, zou ik me verder geen zorgen meer maken.

Ik zou die baas van jou er wel op aanspreken. Laat hem die potten met chloor-ontsmettingsmiddelen zo hoog zetten dat er geen kinderen bij kunnen en ik vind het ook bijzonder slecht van de leverancier dat die doppen er zo los op kunnen zitten dat ze er gewoon af kunnen vallen :lol: . Of zou er een klant in de winkel zo'n pot hebben opengedraaid, nieuwsgierig hoe het spul er uit ziet?

Die chloormiddelen heb je inderdaad echt wel nodig om veilig een buitenbad in te richten met water dat je er langere tijd in houdt, maar het spul moet wel degelijk worden verpakt en zo worden neergezet dat alleen volwassenen er bij kunnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Natriumdichloorisocyanuraat

Juist bij een speelgoedwinkel moet je dat spul achter de toonbank neerzetten. Kinderen moeten er echt niet bij kunnen. Dat staat er vast ook op.

Reageer