Springen naar inhoud

ratio

• Log in om te kunnen reageren

Loesje27

Loesje27

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2008 - 13:58

Hallo,

Ik ben bezig met een gc-headspace analyse.
Nu wordt er een standaard opl geanalyseerd en een limit opl. De limit opl. wordt gemaakt uit de standaard opl (limit opl = 10* de standard opl verdund!)

Nu wordt er als SST criteria gesteld dat de hoogte of het opv van tussen de standaard en de limit opl 7.0 ≤ R ≤ 13.0 dient te zijn.
Nu heb ik voor 13 componenten (deze zitten in 1 standaard oplossing) de Ratio berekend en voor 3 componenten voldoet deze niet.

Nu is mijn vraag:
Hoe wordt de Ratio precies berekend?
Wanneer de waarde < 7.0 is wat houdt dit dan in, dat deze verkeerd verdund is?

Bedankt alvast,

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ajonker

ajonker

• >250 berichten
  • 306 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2009 - 11:19

Zelf ben ik ook bezig met GC (validatie van een methode ervan),

Wat ik uit de richtlijnen van de NEN-ISO heb kunnen halen, is dat je de ratio op twee manieren kunt berekenen, nl. op basis van hoogte of oppervlak, maar dat de eerstgenoemde alleen gebruikt kan worden bij scherpe pieken! In mijn geval, is dat dus altijd op oppervlak, vanwege de "onzuivere" monsters van minerale oliŽn die ik heb! Dit is dus R (ratio) = oppervlak (monster) / oppervlak (standaard).

Wat betreft de SST-criteria, als de R < 7,0 is dan zijn er tenminste twee mogelijkheden (voor zover ik weet) die dat kunnen veroorzaken:

1. Een verkeerde verdunning (controleer of er geen monster in de pipet blijft!)
2. Een verkeerde GC instelling, dat kan bv. bij een te snelle verhoging van de
temperatuur waardoor de pieken dicht op elkaar of zelfs niet gescheiden van
elkaar eruitkomen.

Hoop je hiermee te hebben geholpen!

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 april 2009 - 11:32

De ratio is de verhouding tussen piekoppervlak of piekhoogte van dezelfde component in de standaard en de limiet.
Bijvoorbeeld, ethanolpiek in de standaard is 35475 AU, dan zal die in de limiet ongeveer 3550 moeten zijn (= area standaard/10). Met de hoogte rekenen mag ook.

Wanneer de meeste van de componenten voldoen aan de ratio, is je verdunning an sich waarschijnlijk goed gegaan (hiermee bedoel ik juiste pipet en juiste maat glaswerk genomen). Eventueel was de oplossing in je maatkolf waaruit je pipetteerde niet homogeen.
Een andere mogelijke oorzaak kan liggen in het feit dat je buiten het lineaire bereik van je detector valt, of dat je kolom versleten is.

Als je de mogelijkheid hebt, probeer dan eens een andere (gelijkwaardige) kolom, of een andere GC.

Veranderd door Raspoetin, 07 april 2009 - 11:33

I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures