Springen naar inhoud

Gevarenanalyse

• Log in om te kunnen reageren

Ghris

Ghris

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juli 2008 - 16:57

Hallo,

Weer een vraag van mij :oops:

Ik wil graag een gevarenanalyse maken over de stoffen die ik hoofdzakelijk gebruik op het lab. Ik ben daar al verder mee gekomen, in de zin van; Die en die stoffen bij elkaar zijn gevaarlijk. Maar welke gevaren dat zijn en hoe risicovol dat allemaal is, is natuurlijk ook goed om te weten.

Ik heb de volgende stoffen (bijna allen in de hoogste concentratie mogelijk)
Om te beginnen bij de uitzondering qua concentratie;
-Glycerol 6:4 Water.

-Salpeterzuur
-Ijsazijn
-Zoutzuur
-Ethanol
-Petroleum Ether
-Aceton
-Acetonitril

Dit waren de stoffen.

Is er iemand die wat kan vertellen over de risico's van het, al dan niet per ongeluk, bij elkaar gieten? Zoals explosiviteit, giftigheid en wat er kan gebeuren als je dit op bijvoorbeeld een kookplaat laat vallen.

Ik meen dat er bijvoorbeeld nitroglycerine gemaakt kan worden, maar hoe reeŽl is deze kans? (je zit natuurlijk aan bepaalde verhoudingen vast)

En bijvoorbeeld Salpeterzuur en ijsazijn zouden bij elkaar gevaarlijk zijn, maar welke gevaren leveren dit op?

Alvast bedankt als iemand mij wat meer informatie kan geven!

Groetjes,

Chris

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juli 2008 - 18:52

Salpeterzuur, zeker in de hoogst mogelijk concentratie (en dat is vrijwel 100%, zgn. rokend salpeterzuur) is gevaarlijk in combinatie met welke organische stof dan ook. Mengen van deze stof met al de door jou genoemde stoffen kan leiden tot zeer gevaarlijke toestanden. Er treedt een zeer exotherme reactie op met vorming van grote hoeveelheden NO2 en kans op brand. De kans op maken van nitroglycerine is hoegenaamd nihil, maar ook hier krijg je een extreem heftige reactie als dit per ongeluk wordt gemengd met hoog-geconcentreerd salpeterzuur.

Salpeterzuur en zoutzuur leveren bij menging niet direct een gevaar, er ontstaat aqua regia, dat ook erg corrosief is. Je zou de salpeterzuur en zoutzuur bij elkaar in een plastic box kunnen bewaren als 'minerale zuren'.

Verder zijn de organische stoffen brandbaar (glycerol maar zeer matig). Ik zou deze stoffen ook allemaal bij elkaar bewaren op een plek waar de lucht regelmatig wordt ververst (een kast, die toch zeker om de paar dagen even wordt geopend om een fles te pakken is ook goed). Ze reageren niet met elkaar of slechts heel langzaam. Per ongeluk mengen van die organische stoffen zal niet leiden tot extra gevaar. Het azijnzuur is in hoge concentratie wel tamelijk irriterend en corrosief, maar persoonlijk vind ik het wal heel goed handelbaar (ik vind de geur van azijn niet vervelend).

Dus, samenvattend: Het salpeterzuur geeft het grootste risico, en per ongeluk mengen van deze stof met een van de organische stoffen moet ten allen tijde worden voorkomen.

De organische stoffen zijn brandbaar, dat is voor hun het grootste risico.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures