Polymerisatie styreen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Polymerisatie styreen

Hallo,

ik ben bezig aan mijn thesis over polystyreen en had een aantal vragen waar ik niet direkt een antwoord op weet.

Als ik styreen wil polymeriseren moet ik dit eerst inhibitor-vrij maken.

In mijn geval is dit 4-tert-butylcatechol. Ik heb dit op 2 manier verwijderd.

Enerzijds door een kolom met Aloxide te vullen en hier mij styreen door te laten lopen.

Anderzijds door mijn styreen met NaOH te mengen waardoor er duidelijk 2 stoffen ontstonden en deze dan gescheiden via een scheitrechter.

Nu vind ik niet direkt een mogelijk mechanisme waarom deze inhibitor door respectievelijk Al2O3 en NaOH wordt afgescheiden.

Iemand die me daarbij kan helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Polymerisatie styreen

Hoi,

tijdens mijn afstudeer periode hebben wij de inhibiter eraf gedestilleerd met behulp van een rotavapor.

Dan nog even een kantekening met NaOH, weet je zeker dat je hiermee de inhibiter verwijdert en er geen nevenreactie optreed?

Groeten!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Polymerisatie styreen

Het lijkt erop dat de inhibitor niet direct gebonden is aan het styreen. Aangezien het redelijk polair is, kan ik me voorstellen dat het gezellig aan aluminiumoxide blijft plakken en omdat fenolische OH groepen relatief zuur zijn, deze redelijk te deprotoneren zijn tot een zout en gewoon oplost in de NaOH oplossing.

Berichten: 5

Re: Polymerisatie styreen

Hallo,

alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Ik was ook in de richting aan het zoeken maar enig idee hoe het reactiemechanisme er dan uitziet?

Zowel voor tert-butylcatechol met Al2O3 als tert-butylcatechol met NaOH.

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Polymerisatie styreen

Dominik schreef: Hallo,

alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Ik was ook in de richting aan het zoeken maar enig idee hoe het reactiemechanisme er dan uitziet?

Zowel voor tert-butylcatechol met Al2O3 als tert-butylcatechol met NaOH.
Heej,

ik zou het eerst gewoon proberen met een rotavapor voordat je gaat zoeken naar reactie mechanismen.

Wanneer dit niet werkt kan je je altijd alsnog gaan richten op het verwijderen van de inhibter met Al2O3 of NaOH.

Berichten: 5

Re: Polymerisatie styreen

hey,

het zit zo dat ik dit reeds heb gedaan omdat dit zo opgelegd was.

Hoe gaat het verwijderen via de rotavapor te werk?

Als je hiervaan een scriptie hebt of zo mag je mij die altijd eens geven.

Lijkt me een interessante manier om eens te bekijken.

Het grote voordeel met AL2O3 is dat ik gewoon een buret heb gevuld met deze stof en dan mijn styreen hierdoor laat lopen. Dus simpele opstelling om te zuiveren. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Polymerisatie styreen

Dominik schreef: hey,

het zit zo dat ik dit reeds heb gedaan omdat dit zo opgelegd was.

Hoe gaat het verwijderen via de rotavapor te werk?

Als je hiervaan een scriptie hebt of zo mag je mij die altijd eens geven.

Lijkt me een interessante manier om eens te bekijken.

Het grote voordeel met AL2O3 is dat ik gewoon een buret heb gevuld met deze stof en dan mijn styreen hierdoor laat lopen. Dus simpele opstelling om te zuiveren. :)
Dat is gewoon op basis van kookpunt, zoals gezegd is het gewoon een scheidbaar mengsel van beide stoffen.

Berichten: 5

Re: Polymerisatie styreen

Ik zal het zo ook eens proberen.

Maar voor het overige niemand een idee voor de reacties?

Reageer