Springen naar inhoud

inkt hechting

• Log in om te kunnen reageren

kkm

kkm

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juli 2008 - 07:59

Ik zou graag de achtergrond willen weten, waarom inkt hecht op bijvoorbeeld papier / beton / hout / kunststof / kaas

* Wat zorgt voor een goede hechting?.
* hoe kan de hechting van inkt beinvloed worden?

Ik zie jullie reactie met veel belangstelling tegemoet.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juli 2008 - 19:37

Inkt hecht goed op een ondergrond als inkt naar binnen gezogen wordt via capillairen.
In het algemeen geldt dat je goede hechting krijgt als twee stoffen als het ware in elkaar kruipen.

Bij inkt op papier treedt capillaire adsorbtie op, gevolgd door indrogen.
Bij inkt op een glasplaat ontbreken de capillairen en wordt de hechting slecht. Een beetje inkt komt er wel op glas vanwege de lage oppervlakteenergie inkt-glas.
Inkt op een plaat kunststof, bijvoorbeeld PTFE ( = Teflon) is dubbel moeilijk. Niet alleen ontbreken de porien maar ook de affiniteit inkt-kunststof ontbreekt. Dat houdt in: er is dan een hoge oppervlakte-energie. Dan heeft inkt de neiging om te gaan samenballen tot kleine druppels en komt er van de hechting weinig terecht.

Dus naast de geometrie van de porien speelt ook de chemische affiniteit een rol.
De chemische theorie hierover gebruikt het begrip randhoek hierbij. Die randhoek ontstaat als drie oppervlaktespanningen elkaar in evenwicht houden. Bij inkt (of verf) op een oppervlak moet zich een kleine randhoek instellen. Als er porien zijn in het materiaal trekt de inkt dan vanzelf naar binnen. We noemen dit capillaire adsorbtie.

Door het toevoegen van een capillairactieve stof , ook wel oppervlakteactieve stof genoemd, aan de inkt bevorder je de adsorbtie in de porien.
Er spelen hier dus drie grensvlakenergieen een rol: inkt-lucht; inkt- ondergrond en ondergrond-lucht. De eerste twee kun je beinvloeden met de samenstelling van de inkt.

N.B. Ik heb helaas de begrippen oppervlaktespanning en oppervlakte-energie door elkaar moeten gebruiken. Dat kan hier, omdat ze wel verschillende eenheden hebben maar toch dezelfde dimensie.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2008 - 15:20

Ja heel leuk, meneer Zeilmaker maar hoe werkt dat dan met Kaas?

:D
(Sorry hoor, maar dit vond ik zo grappig van de TS)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures